لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

مخالفان سوری: قتل عام ۸۸ تن در حمص به دست حکومت


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
گروه‌های اپوزیسیون سوریه می‌گویند در حملات روز جمعه نیروهای حکومتی بشار اسد به شهر حمص، دست‌کم ۸۸ تن، از جمله تعدادی کودک، کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کمیته هماهنگی محلی سوریه، یک کمیته مخالف حکومت بشار اسد، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای حکومتی در حمله روز جمعه، ۵ خرداد، به شهر «الحوله» در حمص، ۸۸ تن را کشته‌اند.

نهاد «ناظران حقوق بشر سوریه» که مقر آن در لندن است اعلام کرده است که در حملات روز جمعه، ۱۳ کودک کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در ویدئوهایی که در یوتیوب منتشر شده و منتسب به درگیری‌های روز جمعه است، اجساد خونین و بی‌جان چندین کودک دیده می‌شود. سی‌ان‌ان تأکید کرده است که صحت و سقم این ویدئو را نمی‌تواند تأیید کند.

کمیته هماهنگی محلی سوریه در بیانیه خود جامعه بین‌الملل را به «بی‌توجهی به خونریزی‌های» سوریه متهم و تأکید کرده است که شورای امنیت به دلیل «ناتوانی خود از حمایت از شهروندان سوری» مسئول شناخته می‌شود.

این کمیته خواستار آن شده است تا شورای امنیت به منظور توقف کشتارها در سوریه وارد عمل شود.

شورای امنیت تاکنون به دلیل مخالفت چین و روسیه، دو بار از تصویب قطعنامه علیه حکومت سوریه بازمانده است.

در کنار ناآرامی‌های حلب، به گفته ناظران حقوق بشر سوریه، در درگیری‌هایی در نزدیکی مرز ترکیه نیز به تازگی دست‌کم ۱۰ شهروند و جنگجوی مخالف و همچنین چهار نیروی حکومتی کشته شده‌اند.

گروه‌های اپوزیسیون از درگیری در مناطق دیگر سوریه نیز خبر داده‌اند.

این درگیری‌ها در حالی گزارش می‌شود که در حال حاضر ناظران سازمان ملل در پنج شهر سوریه حضور دارند.

بان‌ گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، به تازگی با تأکید بر این‌که ناظران سازمان ملل «تمامی تلاش خود را می‌کنند تا به خشونت‌ها پایان دهند»، اعلام کرد که این افراد تاکنون موفق نشده‌اند به این هدف خود دست‌ یابند.

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که در روزهای آینده ۳۰۰ ناظر دیگر به سوریه اعزام خواهند شد.

هیئت مستقل تحقیق سازمان ملل که برای بررسی اوضاع در سوریه به این منطقه اعزام شده بود، به تازگی هر دو طرف حکومت و مخالفان مسلح را به نقض حقوق بشر در سوریه متهم کرد.

این هیئت با این‌ حال تأکید کرده است که یشترین جنایت‌هایی که از ماه مارس به ثبت رسیده، اعم از گلوله‌باران، اعدام و شکنجه‌ کودکان، از سوی نیروهای امنیتی و نظامی حکومت سوریه انجام گرفته است.

این گزارش اما خاطرنشان کرده است که شورشیان مسلح نیز در مواردی به اعدام یا شکنجه‌ سربازان بازداشتی دست زده‌ند.

ناآرامی‌ها در سوریه بیش از یک‌ سال پیش آغاز شده و با درگیری‌های خونین همراه بوده است. مخالفان خواستار برکناری بشار اسد از حکومت هستند و این در حالی است که بشار اسد می‌گوید از قدرت کناره نخواهد گرفت.

سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.
XS
SM
MD
LG