لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

انتخابات ریاست جمهوری سوریه؛ مدت رای‌گیری تا نیمه‌شب تمدید شد


رای‌گیری در دمشق٬ پایتخت سوریه- ۱۳ خردادماه
رای‌گیری در دمشق٬ پایتخت سوریه- ۱۳ خردادماه
انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز سه شنبه ۱۳ خرداد در مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی آغاز شد. رسانه‌های دولتی اعلام کرده‌اند که این انتخابات تا نیمه‌شب تمدید شده است.

بنا بر اعلام وزارت کشور سوریه، حدود ۱۵ میلیون نفر از واجدان شرایط برای حضور در ۹ هزار حوزه رای گیری، فراخوانده شده‌اند. این حوزه‌ها در مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی قرار دارند که به گفته کارشناسان، حدود ۶۰ درصد از سوری‌ها در آنجا زندگی می‌کنند.

کمیسیون قضایی عالی انتخابات سوریه از «استقبال گسترده» رای دهندگان از این انتخابات خبر است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، از این رو تصمیم گرفته شده است تا رای گیری برای ۵ ساعت دیگر، تا نیمه‌شب به وقت محلی٬ تمدید شود.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از خبرنگاران و عکاسان خود گزارش داده است که حضور مردم پای صندوق‌های رای در شهرهای دمشق و حمص، گسترده بود.

در مقابل دفتر اطلاع رسانه‌ای دمشق وابسته به اپوزیسیون می‌گوید که استقبال مردم از انتخابات کم‌رنگ بوده‌ است و در برخی محله‌ها، حوزه‌های رای‌گیری تقریبا خالی است.
یک مرکز رای‌گیری در دمشق
یک مرکز رای‌گیری در دمشق

در این انتخابات بشار اسد٬ رئیس جمهور فعلی سوریه٬ با ماهر عبدالحفیظ حجار رهبر حزب اراده ملی و نماینده حلب در مجلس سوریه و حسان عبدالله نوری تکنوکرات معتمد حکومت و دبیرکل اتاق صنایع دمشق رقابت می‌کند. طبق گزارش‌ها به نظر نمی‌رسد که این دو، رقبایی جدی برای اسد باشند.

این انتخابات در حالی در حال برگزاری است که اپوزیسیون سوریه آن را تحریم کرده است. در عین حال غرب و همچنین برخی کشورهای عربی با برگزاری آن مخالف هستند.

سازمان ملل متحد نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که برگزاری انتخابات می‌تواند مانعی در مسیر دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه باشد.

بحران سوریه بیش از سه سال پیش با تظاهرات اعتراض آمیز در استان جنوبی درعا آغاز شد. این تظاهرات به سرعت به مناطق دیگر نیز کشیده شد٬ اما سرکوب نظامی اعتراض‌ها باعث شد بخشی از معترضان، اسلحه به دست بگیرند.

تبدیل شدن بحران سوریه به جنگ داخلی و ورود و افزایش نفوذ گروه‌های اسلام‌گرای مرتبط با القاعده به آن، باعث شد که بحران این کشور بیش از پیش پیچیده شود.

گروه ناظران حقوق بشر در سوریه می‌گوید این درگیری‌ها تا کنون بیش از ۱۶۲ هزار کشته بر جای گذاشته است.

حضور مسئولان

تلویزیون دولتی سوریه که این انتخابات را پوشش می‌دهد٬ صحنه‌هایی از حضور مسئولان پای صندوق‌های رای را به صورت زنده به نمایش گذاشته است٬ از جمله حضور بشار اسد که به همراه همسرش اسماء اسد و در میان تشویق حاضران، رای خود را به صندوق رای مستقر در منطقه المالکی دمشق ریخت. ​
بشار اسد در دمشق و در کنار همسرش٬ اسماء اسد٬ رای خود را در صندوق می‌اندازد.
بشار اسد در دمشق و در کنار همسرش٬ اسماء اسد٬ رای خود را در صندوق می‌اندازد.

تصاویری هم از حضور دو نامزد دیگر انتخابات پای صندوق‌های رای به همراه همسرانشان، پخش شده است.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه از دیگر مقام‌هایی بود که تلویزیون سوریه تصاویر حضورش در انتخابات را به صورت زنده پخش کرد.

آقای المعلم پس از رای دادن در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «سوریه از امروز مرحله بازگشت به امنیت و ثبات را برای بازسازی و آشتی ملی فراگیر آغاز می‌کند. از امروز راه حل سیاسی بحران آغاز می‌شود.»

او افزود: «سوری‌ها امروز به اراده آزاد خود در انتخابات دموکراتیک، شفاف و متکثر شرکت می‌کنند و کسی را که خود می‌خواهند، برای رهبری خود انتخاب می‌کنند،»

وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد: «هیچ کس جز مردم سوریه مهم نیست و هیچ کس جز مردم سوریه، مشروعیت نمی‌بخشد.»

او افزود: «ائتلاف تجاوز به سوریه خواهد دید که شکست خورده است و راه برایش بسته است.»

پس از چند دهه، این نخستین بار است که انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، بیش از یک نامزد دارد. پس از آغاز بحران، قانون اساسی سوریه تغییر کرد و در این قانون٬ بر خلاف قانون پیشین، دیگر حزب بعث، به عنوان حزب حاکم در این کشور، معرفی نشده است.

دبیرکل ناتو: نتیجه انتخابات سوریه را به رسمیت نمی‌شناسیم

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو، اعلام کرده است که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی نتیجه این انتخابات را هیچ‌گاه به رسمیت نخواهند شناخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راسموسن که در جلسه وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو سخن می‌گفت، اظهار کرد: «این انتخابات نمایشی مضحک است که به معیارهای بین‌المللی شفافیت و آزادی احترام نمی‌گذارد.»

او افزود: «من مطمئن هستم که هیچکدام از کشورهای عضو پیمان، نتیجه این انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت.»

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم در بیانیه‌ای از سوری‌ها خواست پای صندوق‌های رای نروند. در این بیانیه آمده است که نامزدهای انتخابات، هیچ برنامه‌ای جز نابودی مردم و کشور سوریه ندارند.

گروه‌های مسلح اسد نیز اعلام کرده بودند که حوزه‌های رای گیری را هدف قرار خواهند داد. با این‌حال تا این لحظه گزارشی از حمله به مراکز رای گیری منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG