لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

وزارت خارجه ایران: اخراج ایرانیان از امارات را بررسی می‌کنیم


به گفته حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه، ایرانیان اخراج شده از امارات، تاجر هستند.
به گفته حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه، ایرانیان اخراج شده از امارات، تاجر هستند.
وزارت امور خارجه ایران می‌گوید اخراج ایرانیان از امارات در دستور کار نشست کمیسیون ایران و امارات خواهد بود که قرار است مهرماه برگزار شود. طبق گزارش‌ها در چندماه گذشته «۵۰۰ ایرانی» از امارات اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه روز یکشنبه، ۱۶ تیر ماه، گفت: «مباحث مربوط به اتباع دو کشور و مشکلات آن‌ها و همچنین اخراج ایرانیان از امارات در دستور کار هشتمین نشست کنسولی ایران و امارات خواهد بود.»

وی در گفت‌وگو با شماره روز ۱۶ تیرماه روزنامه خراسان نیز گفته است که در حال حاضر سفیر ایران در امارات و مدیرکل ایرانیان وزارت خارجه با سفیر امارات در تهران در حال رایزنی هستند تا این روند متوقف شود. به گفته این مقام وزارت خارجه، افراد اخراج شده تاجر هستند.

خبرگزاری ایسنا روز ۱۵ تیر ماه گزارش داد که در چندماه گذشته «بیش از ۵۰۰ ایرانی که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت» در امارات دارند، «بدون هیچ دلیل قانونی و جرمی» از این کشور اخراج شده‌اند.

حسن قشقاوی در گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان با بیان این‌که این برخوردها در دو، سه ماه اخیر شدت گرفته است، در توضیح دلیل این اقدام گفته است: «دلیلی اعلام نکرده‌اند. معمولا افراد را می‌خواهند و بدون این‌که دلیلی بیان کنند، اعلام می‌کنند که شما باید خاک امارات را ترک کنید.»

حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه، ۱۶ تیر ماه در گفت‌گو با خبرگزاری تسنیم، شمار ایرانیان اخراج شده را «۵۰۰ تن» اعلام کرد. وی دلیل این اخراج‌ها را وضع قوانین جدید از سوی امارات دانسته که به گفته این نماینده مجلس شامل همه اتباع خارجی مقیم این کشور می‌شود.

مسعود دانشمند، رییس اتاق مشترک ایران و امارات نیز روز ۱۵ تیر ماه به خبرگزاری ایسنا در مورد دلیل این اقدام گفت که «بر اساس قانون جدید امارات متحده عربی، اقامت شرکت‌های بازرگانی غیرفعال در این کشور لغو می‌شود» و افزود امارات فقط «اقامت‌ها را محدود کرده است».

به گزارش ایسنا، طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۰۸، «حدود ۲۰۰ هزار» ایرانی در امارات زندگی می‌کنند و «حدود هشت هزار» شرکت ایرانی در این کشور فعال هستند که ارزش سرمایه‌گذاری‌هایشان به «۳۰۰ میلیارد دلار» می‌رسد.
XS
SM
MD
LG