لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

رومانی، تایوان و مجارستان از بزرگترین پناهگاه‌های هکر‌های جهان


یکی از هکرهای رومانی در حال کار بر روی لپ‌تاپ خود در دفترش در بخارست
یکی از هکرهای رومانی در حال کار بر روی لپ‌تاپ خود در دفترش در بخارست
وب سایت بلومبرگ فهرستی از ۱۰ کشور جهان که بیشتر آمار عملیات هک در جهان را به خود اختصاص داده‌اند تهیه کرده است. نام کشورهایی چون ایالات متحده، ترکیه، چین، روسیه و رومانی به چشم می‌خورد.

۱. چین: این کشور در سه ماهه آخر سال میلادی پیشین، به تنهایی ۴۱ درصد کُل ترافیک حملات اینترنتی جهان را ایجاد کرد، امری که چین را به بزرگ‌ترین مرکز تهاجم‌های هکری بدل ساخته است. سهم این کشور در این زمینه، در سه ماه سوم سال گذشته ۳۳ درصد بود و سال پیش از آن ۱۳ درصد، آماری که به خوبی نشان دهنده نقش چین در حملات سایبری در سراسر جهان است. در همین حال بررسی‌ها حاکی از وجود یک شبکه گسترده و پیچیده هکری در چین بوده که به ظاهر برخی از اعضای آن با ارتش این کشور نیز در ارتباط هستند. با این همه، دولت چین و رسانه‌های دولتی این کشور، همواره نقش پکن در حوادث هکری را نفی کرده‌اند.

۲. ایالات متحده آمریکا: ایالات متحده در سه ماه آخر سال گذشته میلادی، ۱۰ درصد ترافیک جهانی حملات اینترنتی را به خود اختصاص داده و از این جهت در مقام دوم ایستاده است. یک سال پیش از آن سهم آمریکا در این زمینه ۱۳ درصد بود که این تغییر نشان دهنده کاهش میزان حملات سایبری از مبدأ ایالات متحده بوده است. آمریکا در عین حال خاستگاه اعضای بدنام‌ترین گروه‌های هکری از جمله گروه «انانیموس» و «آنتی سِک» است.

۳. ترکیه: این کشور نیز در سه ماه آخر سال گذشته ۴. ۷ درصد ترافیک حملات جهانی را ایجاد کرده است و از این جهت در جایگاه سوم قرار گرفته است. سهم ترکیه در یک سال گذشته ۵. ۶ درصد بوده است.

۴. روسیه: در سه ماه آخر سال گذشته میلادی ۴. ۳ درصد از ترافیک حملات سایبری جهان از روسیه انجام شده است. امروز می‌دانیم که دست کم ۴۰ شرکت از جمله اپل، فیس بوک و توئی‌تر هدف حملات گروهی از خلافکاران سایبری روسی مستقر در این کشور یا اروپای شرقی قرار گرفته‌اند.

۵. تایوان: منشأ ۳. ۷ درصد از ترافیک جهانی حملات سایبری سه ماهه آخر سال گذشته تایوان بود. در حالی که تایوان یکی از مراکز اصلی این گونه عمیات است، در موارد زیاد خود هدف این حملات نیز قرار گرفته است. بر اساس پژوهشی که یک شرکت امنیتی انجام داده است، تنها در طول سه ماه در سال گذشته میلادی حدود ۱۲. ۷ درصد کل رایانه‌های موجود در تایوان مورد تهاجم سایبری قرار گرفته‌اند.

۶. برزیل: در همین بازه زمانی ۳. ۳ ترافیک حملات اینترنتی در جهان از مبدأ برزیل بوده است. با این حال آمار نشان دهنده روند رو به کاهش چنین اقداماتی در برزیل است چرا که یک سال قبل این کشور سهمی معادل ۴. ۴ کل ترافیک حملات جهان را ایجاد کرده بود که این رقم در نیمه دوم سال گذشته به ۳. ۸ و در ‌‌نهایت به ۳. ۳ درصد رسید.

۷. رومانی: کشور رومانی نیز مسؤول ۲. ۸ درصد از ترافیک جهانی حملات سایبری بوده است و از این نظر در مقام هفتم ایستاده است. سهم رومانی از ۲. ۷ در سه ماه پیش و ۲. ۶ درصد در سال پیش به این مقدار افزایش یافته است. گزارش‌های متعددی نیز تا کنون انتشار پیدا کرده که شهر «رمنیکو ولچو» [و نه رامنیکو والسا] در رومانی را به عنوان پناهگاه امن تبه کاران سایبری جهان شناخته است.

۸. هند: کشور هند نیز منشأ ۲. ۳ درصد ترافیک حملات سایبری بوده و مقام هشتم این فهرست را به خود اختصاص داده است. آمار دو سال اخیر از کاهش هفت دهم درصدی این قبیل اعمال در هند خبر می‌دهند.

۹. ایتالیا: حدود ۱. ۶ درصد ترافیک حملات جهانی سایبری در سه ماه آخر سال ۲۰۱۲ ایتالیا بوده است. سهم این کشور به میزان کمی، از ۱. ۷ درصد در سه ماهه پایان سال ۲۰۱۱ و ۱. ۹ درصد در کل سال ۲۰۱۱، کاهش نشان داده است.

۱۰. مجارستان: مسؤول ۱. ۴ درصد از ترافیک جهانی حملات هکری در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۲ مجارستان بوده است و از این جهت در جایگاه آخر فهرست این ۱۰ کشور قرار می‌گیرد. مجارستان با رقمی نزدیک به کره جنوبی حجم بیشتری از حملات سایبری را دارا بوده و از این جهت یک پله بالا‌تر از این کشور آسیایی ایستاده است. سهم مجارستان در این حوزه نسبت به سال گذشته تغییری نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG