لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

سفر مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا به اسرائیل


وندی شرمن
وندی شرمن
به دنبال پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در بغداد، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در امور هسته‌ای ایران به اسرائیل سفر کرده است تا در مورد مسائل منطقه‌ای با مقامات تل‌آویو گفت‌وگو کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به منظور مذاکره با مقام‌های ارشد اسرائیلی در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، به این کشور سفر کرده است.

در این بیانیه بدون اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در بغداد آمده است که خانم شرمن در این سفر «بر تعهد آمریکا درقبال امنیت اسرائیل تأکید مجدد خواهد کرد.»

دو روز گذشته در حالی بغداد صحنه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ بود که اسرائیل بارها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود دانسته است.

اسرائیل که گفته می‌شود تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در سراسر خاورمیانه است، همچنین تأکید کرده است در صورت به نتیجه نرسیدن دیپلماسی در قبال برنامه اتمی ایران، گزینه نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند مطرح شود.

با این‌حال قدرت‌های جهانی همچنان بر پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران تأکید دارند و در حال حاضر نیز پس از دو دوره مذاکره در استانبول و بغداد، قرار بر این است که دور بعدی گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو برگزار شود.

مذاکرات هسته‌ای در بغداد حالی پایان یافت که به گفته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هنوز اختلافات جدی برسر مسئله هسته‌ای وجود دارد. خانم اشتون با این‌حال همچنین تأکید کرده است که هر دو طرف گفت‌و‌گو خواهان پیشرفت در مذاکرات هستند.

غرب و اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را دارای بعد نظامی می‌دانند و خواستار شفاف‌سازی تهران در این زمینه هستند. ایران همواره این اتهام را رد و تأکید کرده است که به دنبال دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، فعالیتی که تهران آن را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG