لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

ترکیه: ممکن است توسعه پارک «گزی» را به رفراندوم بگذاریم


معترضان در پارک گزی استانبول
معترضان در پارک گزی استانبول
در حالی که دولت ترکیه اعلام کرده است ممکن است در مورد پروژه «توسعه» پارک گزی همه‌پرسی برگزار کند، مخالفان می‌گویند این پیشنهاد خواسته‌های آن‌ها را برآورده نمی‌کند و به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، حسین چِلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم بر ترکیه، روز چهارشنبه، ۲۲ خردادماه اعلام کرد که به رفراندوم گذاشتن این طرح را مد نظر قرار داده است، اما در عین حال افزود طرح تخریب یک مرکز فرهنگی که در برنامه دولت بود، شامل این رفراندوم نمی‌شود و این مرکز به دلیل قرار داشتن در منطقه زلزله‌خیز، باید تخریب شود.

آقای چلیک همچنان اعلام کرد رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که عملکرد پلیس در دو هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که ثابت شود فردی از نیروهای پلیس با معترضان برخورد شدیدی داشته است، آن شخص مجازات خواهد شد.

این پیشنهاد پس از آن از سوی دولت مطرح شد که نخست وزیر ترکیه با ۱۱ تن از فعالان از جمله دانشگاهیان، دانشجویان و هنرمندان در آنکارا دیدار کرد. همچنین روز چهارشنبه اتحادیه اروپا از آنکارا خواست تا در برخورد با معترضان موازین دموکراتیک را رعایت کند.

علیرغم ارائه پیشنهاد رفراندوم، اعتراض‌ها در ترکیه همچنان ادامه دارد. معترضانی که در میدان تقسیم ترکیه حضور دارند به آسوشیتدپرس گفته‌اند که از آن‌ها برای دیدار با نخست‌وزیر ترکیه دعوت نشده است و افرادی که به دیدار آقای اردوغان رفته‌اند نماینده آن‌ها نیستند.

این افراد می‌گویند پیشنهاد آقای اردوغان با خواست معترضان مطابقت ندارد. به گفته حاضران در میدان تقسیم، معترضان خواهان آن‌هستند که پارک گزی دست نخورده باقی بماند، مسئولان ارشدی که در سرکوب معترضان دست داشتند اخراج شوند و تمامی معترضان بازداشت شده آزاد شوند.

روز پنجشنبه آسوشیتدپرس گزارش داد که شمار کشته شدگان اعتراض‌های ترکیه با مرگ یک جوان ۲۶ ساله بستری، به پنج تن رسیده است. خبر مرگ این فرد را وکیل خانواده وی به این خبرگزاری داده و گفته است که او ۱۱ خردادماه در جریان اعتراض‌ها در آنکارا، در اثر برخورد گاز اشک‌آور به سرش مجروح شده بود.

اعتراض‌ها در ترکیه از ۱۰ خردادماه آغاز شده است و به گفته فعالان حقوق بشر تا کنون پنج هزار مجروح بر جای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG