لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

افزایش میلیاردی واردات طلا از ترکیه به ایران در عرض ۱۱ ماه


وزیر اقتصاد ترکیه می‌گوید صادرات طلا به ایران توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست.
وزیر اقتصاد ترکیه می‌گوید صادرات طلا به ایران توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد و ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست.
در حالی که در چند وقت اخیر گزارش‌هایی مبنی بر مبادله گاز ایران با طلای ترکیه منتشر شده است، وزیر اقتصاد ترکیه می‌گوید صادرات طلای این کشور به ایران در سال ۲۰۱۲ به شدت افزایش یافته و به شش و نیم میلیارد دلار در طول ۱۱ ماه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ظفر چاغلایان روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه، در استانبول گفت که صادرات طلای ترکیه در سال ۲۰۱۲، نسبت به سال گذشته ۸۰۰ درصد رشد داشته و در فاصله ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۲ به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسیده است. صادرات طلای ترکیه در سال پیش از آن تنها ۱.۴۷ میلیارد دلار بوده است.

آقای چاغلایان تأکید کرد که از این میزان، ۶.۵ میلیارد دلار طلا به ایران صادر شده است و این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ کل صادرات طلای ترکیه به ایران ۵۴ میلیون دلار بود.

به دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی ایران، گزارش‌هایی مبنی بر مبادله گاز ایران با طلای ترکیه منتشر شد. ترکیه می‌گوید در ازای گاز به ایران لیره پرداخت می‌کند و ایران با پول فروش گاز، از ترکیه طلا خریداری می‌کند.

ایالات متحده ۱۴ دی‌ماه نیز بسته تحریمی جدیدی علیه ایران تصویب کرد که بر اساس آن ارسال فلزهای گرانبها به ایران محدود می‌شود.

ترکیه پیشتر گفته بود که تجارت «گاز در برابر طلا» ناقض تحریم‌های آمریکا نیست و افزوده بود که به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد.

با این‌ حال وزیر اقتصاد ۱۵ دی‌ماه با تأکید بر این‌ که صادرات طلا به ایران نه از سوی دولت، که از جانب بخش خصوصی صورت می‌گیرد افزود: «هر گونه اظهار نظری مبنی بر این‌ که ما این صادرات را در ازای دریافت نفت و گاز انجام می‌دهیم، نادرست است.»

هم‌اکنون ۹۰ درصد از گاز صادراتی ایران بر اساس قرارداد ۲۵ ساله به ترکیه تحویل داده می‌شود که این رقم حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است.

در عین حال جودت ییلماز، وزیر توسعه ترکیه، ۱۵ دی‌ماه در دیدار با بهمن حسین‌پور، سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۲ را بیش از ۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

در این دیدار، آقای حسین‌پور نیز بر توسعه روابط میان دو کشور تأکید کرد و گفت به طور قطع تجارت میان دو کشور در سال ۲۰۱۲ از مرز ۲۳ میلیارد دلار گذشته است.
XS
SM
MD
LG