لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

پخش اذان در ماه رمضان از شبکه چهار تلویزیون بریتانیا


شبکه تلویزیونی «کانال چهار»، یکی ازشبکه‌های تلویزیونی مهم بریتانیا اعلام کرده است که قصد دارد در طول ماه رمضان هر روز صبح اذان پخش کند. مسئولان این شبکه تلویزیونی می‌گویند که هدف از این، اقدام «تحریک آگاهانه» افرادی است که ممکن است اسلام و تندروهای خشونت آمیز را یکسان قلمداد کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین» از روز ۱۸ تیرماه و آغاز ماه رمضان، هر روز صبح به افق لندن اذان توسط این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد. علاوه بر این در روز اول ماه رمضان چهار بار دیگر در طول روز، هم‌زمان با اذان، این شبکه برنامه‌های عادی خود را به مدت ۲۰ ثانیه قطع خواهد کرد.

پس از روز اول ماه رمضان شبکه تلویزیونی «کانال چهار» هر روز اذان صبح را به وقت لندن پخش خواهد کرد و در طول روز نیز چهار بار دیگر متناسب با آئین اهل سنت اذان را روی وب سایت خود پخش می‌کند.

یکی از مسئولان «کانال چهار» می‌گوید اذان برای مسلمانان ندایی برای دعوت به عبادت است ولی ما امیدواریم که با پخش اذان سایر بینندگان این شبکه نیز از اجرای این مراسم دینی مطلع شوند.

مسئولان این شبکه می گویند که این اقدام آنها مسلما انتقادهای زیادی را برمی‌انگیزد ولی یکی از سیاست‌های مهم این شبکه تلویزیونی تاکید بر تنوع افکار و اعتقادات و انعکاس گوناگونی‌ها در جامعه بریتانیا است.

شبکه تلویزیونی «کانال چهار» در عرصه رسانه‌های جمعی بریتانیا خود را از پیشروان انعکاس نظرات و تمایلات اقلیت‌ها می‌داند که معمولا امکان ناچیز و نابرابری برای تبلیغ دارند.

ماه گذشته یک سرباز بریتانیایی به هنگام خروج از پایگاه نظامی توسط دو مهاجم با ضربات چاقو و به شکل فجیعی به قتل رسید. قاتلان دلیل حمله خشونت بار خود را دفاع از مسلمانان و مقابله با حضور نظامی بریتانیا در خاک کشورهای اسلامی اعلام کردند.

پس از آن حادثه یک بار دیگر فضای ضدیت با اسلام‌گرایان تندرو و حتی در مواردی حملات به مراکز اسلامی و مساجد تشدید شده است.

شبکه تلویزیونی «کانال چهار» اعلام کرده است که در یک چنین فضایی معرفی اسلام‌گرایی میانه‌رو که بخش اعظم جمعیت مسلمان را در بر می‌گیرد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مسئولان این شبکه می‌افزایند که در عین حال شمار پیروان و معتقدان به دین اسلام در جامعه بریتانیا در حال افزایش است و بخش اعظم آنها را جوانان تشکیل می‌دهند. به همین خاطر شبکه تلویزیونی «کانال چهار» که به بینندگان جوان توجه ویژه‌ای دارد، باید به نیازهای مسلمانان جوان نیز پاسخ دهد.

شورای سراسری مسلمانان بریتانیا از تصمیم «کانال چهار» برای پخش اذان در طول ماه رمضان حمایت کرده است. مسئولان این نهاد می‌گویند که توجه یک رسانه جمعی بزرگ به سنت‌های مسلمانان حتی در حد نمادین می‌تواند به شناخت واقع‌بینانه‌تر از اسلام و مسلمانان در جامعه بریتانیا کمک کند.

شبکه تلویزیونی «کانال چهار» علاوه بر پخش اذان برنامه‌های ویژه دیگری را برای روزهای ماه رمضان تهیه کرده است و امیدوار است که علاوه بر مسلمانان معتقد، سایر بینندگان این شبکه نیز این برنامه‌ها را تماشا کنند.

روزنامه «گاردین» یادآوری می‌کند که شبکه تلویزیونی «کانال چهار» در گذشته نیز برنامه‌های جنجال برانگیز دیگری تهیه و پخش کرده بود که از سوی بخشی از بینندگان و رسانه‌های محافظه کار بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفت.

یک نمونه برجسته آن سخنرانی چندین دقیقه‌ای محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران به مناسبت ایام کریسمس در سال ۲۰۰۸ بود. معمولا در چنین مناسبتی اکثر رسانه‌های بریتانیا سخنرانی ملکه این کشور را پخش می‌کنند، ولی «کانال چهار» تصمیم گرفت در همان مناسبت سخنرانی محمود احمدی‌نژاد را پخش کند که معمولا سخنان تند و بحث‌برانگیزی را در مورد کشتار یهودیان، حقوق زنان و همجنسگرایان مطرح می‌کند.

در آن زمان حدود ۳۰۰ مورد شکایت در مورد این سخنرانی به نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در بریتانیا ارسال شد. این نهاد تصمیم گرفت که در این مورد تحقیقات کاملی را انجام دهد ولی در پایان این تحقیقات اعلام کرد که شبکه تلویزیونی «کانال چهار» مقررات مربوط به فعالیت رسانه‌ها در بریتانیا را نقض نکرده است.
XS
SM
MD
LG