لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

رئیس جمهور اوکراین رئیس نیروهای مسلح این کشور را برکنار کرد


کی‌یف٬ پایتخت اوکراین- ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۲
کی‌یف٬ پایتخت اوکراین- ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۲
یک روز پس از درگیری‌های خونین ۲۹ بهمن‌ماه در اوکراین که دستکم ۲۶ کشته برجای گذاشته است٬ رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه٬ ۳۰ بهمن‌ماه رئیس نیروهای مسلح این کشور را برکنار کرد.

این خبر در وب‌سایت ریاست جمهوری اوکراین منتشر شده است.

این برکناری در حالی صورت می‌گیرد که به دنبال درگیری‌های ۲۹ بهمن‌ماه در اوکراین رهبران اروپایی خود را برای اعمال احتمالی تحریم‌ها علیه دولت اوکراین آماده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به دنبال درگیری‌های روز سه‌شنبه٬ ۲۹ بهمن‌ماه ویکتور یانوکوویچ٬ رئيس جمهور اوکراین روز چهارشنبه رهبران اپوزیسیون این کشور را متهم کرد که قصد دارند از طریق اعمال زور٬ قدرت را در درست بگیرند.

روزسه‌شنبه مرگبارترین روز از اعتراض‌ها در اوکراین بود که در جریان آن دستکم ۲۶ تن در کی‌یف٬ پایتخت این کشور٬ جان خود را از دست دادند.

اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن خشونت‌های اوکراین٬ دولت آقای یانوکوویچ را متهم به «اعمال زور بیش از اندازه و توجیه‌ناپذیر» کرده و افزوده است که «فورا» در حال تهیه تحریم‌های موردی علیه بانیان این سرکوب‌ها هستند.

کاخ سفید نیز از دولت اوکراین خواسته است تا پلیس ضد شورش را از سطح خیابان‌ها جمع کرده و با اپوزیسیون وارد گفت‌و‌گو شود.

با این‌حال سرویس‌های امنیتی اوکراین روز پنجشنبه اعلام کردند که در حال اجرای عملیات «ضد تروریستی» در سراسر هستند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز٬ مقام‌های امنیتی اظهار کرده‌اند که خشونت‌های اوکراین از مرز پایتخت فرا رفته است.

وزیر کشور اوکراین در این خصوص گفته است که «گروه‌های افراطی» ساختمان‌های دولتی این کشور را به آتش کشیده‌اند و دست به اسلحه برده‌اند.

درگیری‌هایی که روز ۲۹ بهمن چندین کشته بر جای گذاشت، ناگهان پس از آرامشی نسبی و نیز برخی توافقات میان دولت و مخالفان بروز کرده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، این درگیری‌ها در پی پیشنهاد ایجاد تغییراتی در قانون اساسی و بازگشت به مصوبات قانون اساسی در سال ۲۰۰۴ اتفاق می‌افتد.
XS
SM
MD
LG