لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

ضرب و شتم دو خبرنگار رادیو اروپای آزاد در اوکراین


ضرب و شتم دو خبرنگار رادیو اروپای آزاد در اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:19 0:00
دو تن از خبرنگاران سرویس اوکراین رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در جریان اعتراض‌های ضد دولتی در کیِف٬ پایتخت این کشور٬ مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

دمیترو بارکار٬ گزارشگر رادیو اروپای آزاد به همراه ایهور ایسخاکوف٬ فیلم‌بردار٬ در جریان اعتراض‌های شامگاه یکشنبه٬ ۲۹ دی‌ماه٬ همچنین برای ساعاتی بازداشت شده‌اند.

دمیترو بارکار می‌گوید: «آن‌ها با خشونت من را به زمین انداختند و کلاه ایمنی‌ام را که علامت خبرنگاری روی آن بود٬ شکستند. با باتو‌ن‌هایشان چندین بار به سرم ضربه زدند. دستم را پیچاندند و من را به سمت ماشینشان کشیدند. تا به ماشین برسم سایر پلیس‌ها هم بارها به من مشت زدند.»

او می‌افزاید: «به آن‌ها گفتم من برای اعتراض به اینجا نیامده‌ام. من در این اعتراض‌ها شرکت نمی‌کنم. من فقط در حال تماشا هستم. داخلش ماشین پلیس هم بارها گفتیم که ما خبرنگار هستیم.»

ایهور ایسخاکوف نیز گفته است: «پلیس ضد شورش با فریاد و ناسزا با ما گلاویز شد. پیشتر نیز با چنین صحنه‌هایی مواجه شده‌ بودم٬ بنابراین بی‌حرکت ایستادم. فریاد زدند که روی زمین بخوابیم و من همین کار را کردم. من را بلند کردند و به سرعت شروع کردند به دویدن. در حالی که من را از میان جمعیت عبور می‌دادند با هر چه به دستشان می‌رسید من را می‌زدند.»

شب ۲۹ دی‌ماه بیش از صد هزار نفر از معترضان اوکراینی به خیابان‌ها رفته و اعتراضاتی که به خشونت کشیده شد تا بامداد ادامه داشته است.

اوکراین در هفته‌های اخیر شاهد اعتراض حامیان همکاری های نزدیک این کشور با اتحادیه اروپا است. رییس جمهوری اوکراین تصمیم گرفت است به جای همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا، همکاری های بیشتر را روسیه را در پیش گیرد.

ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده است که می‌خواهد با رهبران مخالف خود و طرفداران پیوند نزدیک‌تر این کشور با اتحادیه اروپا وارد گفت‌وگو و مذاکره شود.
XS
SM
MD
LG