لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

مذاکرات مخالفان و دولت برای پایان دادن به خشونت‌ها در اوکراین


دیدار رئیس جمهور اوکراین (نفر دوم سمت چپ) با رهبران مخالفان دولت- سوم بهمن‌ماه ۱۳۹۲
دیدار رئیس جمهور اوکراین (نفر دوم سمت چپ) با رهبران مخالفان دولت- سوم بهمن‌ماه ۱۳۹۲
در حالی که رییس جمهور اوکراین به منظور پایان دادن به ناآرامی‌ها ضمن دیدار با رهبران معترضان٬ خواستار برگزاری جلسه اضطراری پارلمان شده است٬ یکی از رهبران مخالفان اوکراین می‌گوید شانس بالایی برای توقف «خونریزی» وجود دارد.

به گزارش آسوشیتد پرس اولها لاپو٬ سخنگوی آرتسِنی یاتسِنیوک٬ رهبر حزب «سرزمین پدری»٬ یکی از سه حزب مخالف دولت که با رئیس جمهور اوکراین دیدار کرده‌اند٬ روز پنجشنبه٬ سوم بهمن‌ماه اعلام کرد که به گفته رهبر این حزب٬ شانس پایان دادن به «خونریزی‌‌ها» در اوکراین وجود دارد.

خانم لاپو این خبر را پس از ساعت‌ها دیدار میان رییس جمهور اوکراین و رهبر سه حزب مخالف دولت این کشور٬ در صفحه فیسبوک رهبر حزب «سرزمین پدری» منتشر کرد.

مخالفان و دولت از بعدازظهر پنجشنبه آتش‌بس اعلام کردند تا گفت‌و‌گو کنند٬ با این‌حال گزارش‌ها حاکی است که اعتراض‌های ضد دولتی روز پنجشنبه همچنان در کیف و شهرهای دیگر اوکراین ادامه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ روز پنجشنبه سوم بهمن‌ماه٬ فرماندار شهر غربی لووف به دنبال حمله معترضان به دفاتر دولتی٬ مجبور به استعفا شده است. طبق گزارش‌ها علاوه بر لووف٬ چهار شهر غربی دیگر نیز شاهد اعتراض‌های ضد دولتی هستند.

اعتراض‌های اوکراین در حالی ادامه دارد که ویکتور یانوکوویچ٬ رئیس جمهور این کشور در تلاش است تا به این ناآرامی‌ها خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای یانوکوویچ سوم بهمن‌ماه خواهان برگزاری جلسه اضطراری در پارلمان این کشور شد تا برای پایان دادن به این بحران سیاسی راه‌حلی اندیشیده شود. وب‌سایت پارلمان اوکراین اعلام کرده است که این جلسه روز سه‌شنبه٬ هشتم بهمن‌ماه تشکیل جلسه خواهد داد.

در عین حال شبکه خبری روسی «راشا تودی» سوم بهمن‌ماه در خبری فوری اعلام کرد که نخست وزیر اوکراین گفته است٬ در صورتی که پارلمان رای به منحل شدن دولت بدهد٬ دولت این کار را انجام خواهد داد.

اعتراض‌ها در اوکراین پس از آن آغاز شد که دولت این کشور ۳۰ آذرماه اعلام کرد که قرارداد همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا را امضا نمی‌کند و تصمیم دارد به جای همکاری نزدیک با این اتحادیه٬ همکاری‌های بیشتر با روسیه را در پیش بگیرد.
XS
SM
MD
LG