لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

شورای امنیت: شورشیان سوریه صلح‌بانان گروگان را آزاد کنند


تصویر منتسب به سه تن از شورشیانی که صلح‌بانان سازمان ملل را به گروگان گرفته‌ند.
تصویر منتسب به سه تن از شورشیانی که صلح‌بانان سازمان ملل را به گروگان گرفته‌ند.
به دنبال ربوده شدن ۲۱ صلح‌بان سازمان ملل توسط شورشیان سوریه در روز چهارشنبه، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی تمامی این گروگان‌ها شد. این صلح‌بانان فیلیپینی در بلندی‌های جولان، مرز میان سوریه و اسرائیل، ربوده شدند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، در بیانیه‌ای که ۱۶ اسفندماه از سوی ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت، قرائت شد، با اشاره به این که صلح‌بانان سازمان ملل باید بتوانند آزادانه و در کمال امنیت به فعالیت‌های خود ادامه دهند، از شورشیان سوریه خواسته شده است تا تمامی گروگان‌ها را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

در عین حال فیلیپین نیز روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفندماه، این اقدام شورشیان سوریه را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی‌ صلح‌بانان شد.

طبق گزارش‌ها، گروهی از شورشیان که خود را «شهدای یرموک» معرفی کرده‌اند، روز چهارشنبه، ۲۱ نیروی حافظ صلح سازمان ملل را در بلندی‌های جولان، در جنوب سوریه، به گروگان گرفتند. این گروه اعلام کرده‌اند که در ازای عقب‌نشینی نیروهای بشار اسد از منطقه گروگان‌ها را آزاد خواهند کرد.

در همین زمینه رامی عبدالرحمان از سازمان ناظران حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که سخنگوی این گروه گفته است که این صلح‌بانان «مهمان» هستند و آزاری به آن‌ها نخواهد رسید.

بان‌ گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با محکوم کردن این واقعه تأکید کرده است که آزادی عمل و امنیت این صلح‌بانان باید از سوی همگان محترم شمرده شود.

از زمان پایان یافتن نبرد یوم‌کیپور میان دولت‌های عربی و اسرائیل و انعقاد پیمان متارکه در سال ۱۹۷۴، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل با استقرار در بلندی‌های جولان، بر تعهد طرفین به این پیمان نظارت دارند.
XS
SM
MD
LG