لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

بان گی‌مون: خشونت‌های سوریه به سطح هولناکی رسیده است


منابع حقوق بشری از کشته شدن حدود ۴۰ هزار تن در اثر خشونت‌ها در سوریه خبر می‌دهند- عکس آرشیوی است.
منابع حقوق بشری از کشته شدن حدود ۴۰ هزار تن در اثر خشونت‌ها در سوریه خبر می‌دهند- عکس آرشیوی است.
در حالی که ناآرامی‌ها در پایتخت سوریه همچنان ادامه دارد، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از آن‌چه «کشتار روزانه شهروندان» در سوریه خوانده، می‌گوید خشونت‌ها در این کشور به سطحی «هولناک» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان ‌گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۱۰ آذرماه اظهار کرد در چند وقت اخیر دولت بر شدت حملات هوایی و بمباران‌های خود علیه مخالفان افزوده و مخالفان نیز تهاجم‌های خود را افزایش داده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد که تا اوایل سال ۲۰۱۳ شمار پناهندگان سوری که در حال حاضر «حدود ۴۸۰ هزار تن» گزارش شده، به «۷۰۰ هزار تن» خواهد رسید. بان گی‌مون همچنین گفت که با آغاز زمستان «تا چهار میلیون تن» در سوریه نیازمند کمک خواهند بود.

دبیرکل سازمان ملل در حالی از خشونت‌های سوریه ابراز نگرانی کرده که گزارش‌های روز شنبه حاکی است خشونت‌ها در دمشق از چند روز پیش، همچنان ادامه دارد و به گفته ساکنین پایتخت، روز شنبه جت‌های سوری مقر مخالفان مسلح در دمشق را بمباران کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها همچنین بمباران جاده‌های اطراف فرودگاه نیز که از ۹ آذرماه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

بمباران این جاده‌ها ۱۰ آذرماه منجر به لغو پروازهای هواپیمایی مصر و امارات شد. با این‌حال تلویزیون سوریه روز شنبه، ۱۱ آذرماه، به نقل از وزیر اطلاعات اعلام کرد که پروازهای فرودگاه بین‌المللی دمشق در جریان است.

همچنین اخبار رسیده حاکی است که قطعی اینترنت در سرتاسر سوریه، که از سه روز پیش آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و مکالمات تلفنی نیز به سختی انجام می‌شود. حکومت بشار اسد و مخالفان او یکدیگر را به قطع سرویس‌های اینترنت متهم می‌کنند.

فعالان حقوق بشری می‌گویند ۱۱ آذرماه علاوه بر دمشق شهرهای حمص، دیرالزور، ادلب و حلب نیز شاهد ناآرامی بوده‌اند و در حمص، به گفته این افراد، «۱۴ مخالف مسلح» کشته شده‌اند.

۲۰ ماه از آغاز ناآرامی‌های سوریه می‌گذرد و منابع حقوق بشری از کشته شدن حدود ۴۰ هزار تن در اثر خشونت‌ها خبر می‌دهند.
XS
SM
MD
LG