لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

سازمان ملل: شمار قربانیان سوریه به ۹۳ هزار نفر رسیده است


سازمان ملل می‌گوید از تابستان سال گذشته تا کنون، به طور میانگین بیش از پنج هزار مورد مرگ در سوریه به ثبت رسیده است.
سازمان ملل می‌گوید از تابستان سال گذشته تا کنون، به طور میانگین بیش از پنج هزار مورد مرگ در سوریه به ثبت رسیده است.
سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود می‌گوید که شمار تلفات ناآرامی‌های دو ساله سوریه به حدود ۹۳ هزار نفر رسیده است که از این میان دستکم «شش هزار و ۵۰۰ تن»، کودک هستند. این سازمان تاکید دارد که رقم واقعی کشته‌شدگان می‌تواند به مراتب بیشتر از این باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه، ۲۳ خردادماه، گفت که از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، مارس ۲۰۱۱، تا آوریل ۲۰۱۳ طبق تحلیل‌های این سازمان، «۹۲ هزار و ۹۰۱ تن» در این کشور کشته شده‌اند.

به گفته این سازمان، «شش هزار و ۵۰۰ تن» از قربانیان کودک بوده‌اند که از بین آن‌ها، «هزار و ۷۲۹ تن» در زمان فوت کمتر از ۱۰ سال داشتند. ناوی پیلای تاکید کرده است که مواردی از آزار و اعدام کودکان، کشتار نوزادان و کشتار خانوادگی نیز به ثبت رسیده است.

سازمان ملل در گزارش پیشین خود از شمار کشته‌شدگان سوریه که زمستان سال گذشته، ژانویه، منتشر کرده بود، از مرگ دستکم ۶۰ هزار نفر خبر داده بود.

خانم پیلای روز پنجشنبه گفت شمار کشته‌شدگان در سوریه به طرز «شوک‌آوری» بالا است و تاکید کرد که از تابستان سال گذشته تا کنون، به طور میانگین بیش از پنج هزار مورد مرگ به ثبت رسیده است.

وی در عین حال افزود که به احتمال زیاد رقم ۹۳ هزار کشته، بسیار کمتر از شمار واقعی کشته‌شدگان است.

در مراحل اولیه، سازمان ملل ۲۶۳ هزار مورد مرگ را مورد بررسی قرار داده است که در مراحل بعدی، مواردی که بدون نام، تاریخ و محل فوت بوده، حذف شده و در مواردی نیز یک مرگ دو بار به ثبت رسیده بود.

سازمان ملل دولت در عین حال که بشار اسد را متهم کرده که مناطق مسکونی را بمباران و هدف حملات هوایی قرار می‌دهد، افزوده است که گروه‌های مخالف نیز اگرچه از نیروی نظامی کمتری برخوردار هستند، در بمباران مناطق مسکونی دست دارند.

قدرت‌های جهانی هنوز نتوانسته‌اند برای حل معضل سوریه به اجماع برسند. تا این لحظه روسیه و چین مانع از صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه حکومت سوریه شده‌اند و معتقدند که معترضان مسلح سوریه نیز در به وجود آمدن بحران در سوریه سهم دارند و تنها نباید دمشق را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG