لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

هشدار سازمان ملل درباره وضعیت «مصیبت‌بار» کودکان پناهنده سوری


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد هشتم آذرماه با انتشار گزارشی٬ وضعیت کودکان پناهنده سوری را «مصیبت‌بار» خواند و نسبت به آسیب‌های روحی و روانی این کودکان هشدار داد.

به گزارش روز جمعه٬ هشتم آذرماه خبرگزاری فرانسه٬ در این گزارش ۶۰ صفحه‌ای که بر اساس گفت‌و‌گو با کودکان و نوجوانان پناهنده سوری در لبنان و اردن تهیه شده٬ به طور ویژه بر آسیب‌های روحی و روانی این افراد تاکید شده و آمده است که کودکان پناهنده سوری بهای سنگینی را به خاطر جنگ داخلی سوریه متحمل شده‌اند.

وُلکر ترک٬ مدیر بخش حفاظت بین‌المللی آژانس پناهندگان در مورد وضعیت پناهندگان سوری به خبرنگاران در ژنو گفته است که این کودکان و نوجوانان زخم‌های و آسیب‌های روانی بسیاری دیده‌اند و از مواردی چون بی‌خوابی٬ خمودگی٬ لکنت‌‌زبان و شب‌ادراری رنج می‌برند.

به گفته آقای ترک از زمان نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ تا کنون٬ هیچ موردی نظیر بحران پناهندگان سوری مشاهده نشده است.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملل٬ نیمی از بیش از سه میلیون پناهنده سوری را کودکان تشکیل می‌دهند.

آقای ترک در این راستا می‌افزاید که حدود نیمی از ۶.۵ میلیون سوری‌ای که از خانه‌های خود رانده شده‌اند اما همچنان داخل سوریه مانده‌اند نیز٬ کودک و نوجوان هستند.

آسیب‌های جسمانی از دیگر مواردی است که در گزارش اخیر آژانس پناهندگان سازمان ملل به آن اشاره شده است.

به گفته سازمان ملل در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۷۴۱ کودک و نوجوان در اثر آسیب‌های جسمانی ناشی از درگیری‌های سوریه٬ در لبنان مورد مداوا قرار گرفته‌اند. در همین مدت در یک کمپ وسیع پناهندگان در اردن نیز هزار کودک به دلیل این قبیل جراحات تحت درمان بوده‌اند.

سازمان ملل می‌افزاید که در میان پناهندگان سوری٬ بیش از ۷۰ هزار خانوار بدون پدر هستند و بیش از سه هزار و ۷۰۰ کودک نیز به دور از پدر و مادر خود نگهداری می‌شوند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی این سازمان٬ از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در اوایل سال ۲۰۱۱ تا کنون٬ بیش از ۱۲۰ هزار تن در اثر درگیری‌ها کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG