لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

استقبال آمریکا و ترکیه از اعلام آتش‌بس از سوی گروه پ کا کا


پیام آتش‌بس اوجالان اول فروردین در میان صدها هزار کردی که در دیاربکر ترکیه برای برگزاری جشن نوروز گرد آمده بودند قرائت شد.
پیام آتش‌بس اوجالان اول فروردین در میان صدها هزار کردی که در دیاربکر ترکیه برای برگزاری جشن نوروز گرد آمده بودند قرائت شد.
به دنبال اعلام آتش‌بس رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، با ترکیه، ایالات متحده آمریکا از این رویکرد استقبال کرد و ترکیه نیز این تصمیم رهبر پ کا کا را «بسیار مثبت» دانست.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، اول فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام آتش‌بس از سوی عبدالله اوجالان، رهبر پ کا کا، را «گامی مثبت» دانست و «تلاش‌های شجاعانه» دولت ترکیه و طرفین درگیر در این مسئله برای برقراری صلح را تحسین کرد.

خانم نولند تأکید کرد که ایالات متحده به حمایت خود از مردم ترکیه برای حل این مسئله ادامه خواهد داد.

عبدالله اوجالان که از ۱۴ سال پیش در جزیره‌ای در ترکیه زندانی‌ است، اول فروردین‌ماه و همزمان با برگزاری مراسم نوروزی کرد‌ها، از نیروهای مسلح پ کا کا خواست تا خشونت علیه حکومت ترکیه را متوقف کرده و در راستای برقراری صلح، از خاک این کشور خارج شوند.

این بیانیه در جمع صدها هزار نفر از اهالی کرد شهر دیاربکر که برای برگزاری جشن نوروز گرد آمده بودند قرائت شد و با فریاد و تشویق مردم همراه بود.

به دنبال اعلام آتش‌بس از سوی آقای اوجالان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نیز در همین روز اقدام وی را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد.

به گزارش وب‌سایت مجله آمریکایی «تایم»، آقای اردوغان در ادامه ضمن تأکید بر این‌ که آن‌ چه اهمیت دارد عمل کردن به این آتش‌بس است، افزود: «اگر سلاح‌ها زمین گذاشته شود، عملیات نظامی متوقف خواهد شد.»

تأکید پ‌ کا کا بر آتش‌بس و استقبال ترکیه از این رویکرد در حالی صورت گرفته است که هنوز نقشه راهی برای این آتش‌بس از سوی هیچ‌ یک از طرفین اعلام نشده است.

اعضای پ کا کا پیش از این نیز در چند مورد با ترکیه اعلام آتش‌بس کرده بودند، اما دولت ترکیه این آتش‌بس را نپذیرفته و اعلام کرده بود تا آخر با این حزب خواهد جنگید.

با این‌ حال این‌ بار دولت ترکیه راه مذاکره با این حزب را در پیش گرفته است.

دولت ترکیه اواخر سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که به منظور پایان دادن به حدود سه دهه درگیری با اعضای پ کا کا و با هدف متقاعد کردن اعضای این حزب به کنار گذاشتن سلاح‌های خود مذاکراتی را با عبدالله اوجالان آغاز کرده است.

حزب کارگران کردستان که از سوی ترکیه و هم‌پیمانان غربی‌اش، نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا، سازمانی تروریستی شناخته می‌شود، از سال ۱۹۸۴ با ترکیه در جدال است، درگیری‌هایی که طبق گزارش‌ها تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر قربانی بر جای گذاشته است. این حزب خواستار حکومت خودمختار در مناطق کردنشین ترکیه است.

کردهای ترکیه، ۲۰ درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی ترکیه را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG