لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

هیگل: مذاکرات اتمی با ایران امنیت خلیج فارس را تضعیف نخواهد کرد


چاک هیگل٬ وزیر دفاع آمریکا
چاک هیگل٬ وزیر دفاع آمریکا
وزیر دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه به کشورهای هم‌پیمان آمریکا در حاشیه خلیج‌ فارس اطمینان خاطر داد که مذاکرات هسته‌ای با ایران٬ امنیت آن‌ها را تضعیف نخواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، چاک هیگل روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه در مراسم بازگشایی کنفرانس شورای همکاری خلیج فارس در جده عربستان سعودی٬ گفت: «حال که مذاکرات رو به پیشرفت است٬ می‌خواهم در مورد دو نکته به شما اطمینان بدهم. اول اینکه مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تحت هیچ شرایطی موجب کنار گذاشته شدن مسئله امنیت در منطقه نخواهد شد.»

وی افزود: «دوم٬ هرچند ترجیح اصلی ما بر حل مسائل از طریق دیپلماتیک است٬ آمریکا آماده است تا اطمینان حاصل کند که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و به تمامی موارد یک توافق بالقوه متعهد می‌ماند.»

دور چهارم مذکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ از ۲۴ اردیبهشت‌ماه در وین آغاز شده است و قرار است تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا کند.

ایران و ۱+۵ سوم آذرماه ۱۳۹۲ در ژنو به توافق موقت هسته‌ای دست پیدا کردند و حال طبق گزارش‌ها در تلاش هستند تا پیش‌نویس توافقی نهایی و جامع را تهیه کنند.

این در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس بارها نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این خصوص چاک هیگل روز چهارشنبه پس از دیدار با وزرای دفاع کشورهای حاشیه خلیج فارس٬ اعلام کرد همگی موافقند که باید نسبت به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطمینان حاصل شود.

وی همچنین با تاکید بر حضور حدود ۳۵ هزار نیروی آمریکایی در منطقه خلیج فارس٬ گفت که حتی اگر ایران از مذاکرات هسته‌ای کنار بکشد٬ ایالات متحده به تامین امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس متعهد می‌ماند.

به گفته آسوشیتدپرس٬ چاک هیگل با هدف اطمینان خاطر دادن به کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به مذاکرات هسته‌ای به ایران و همچنین گفت‌و‌گو درباره بحران سوریه به منطقه سفر کرده است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «اگرچه متوجه هستیم که روابط دیپلماتیک ایران به طور مثبتی توسعه پیدا کرده است٬ همچنان نسبت به آن دسته از فعالیت‌های ایران که منجر به بی‌ثبات شدن منطقه می‌شود٬ به شدت نگرانیم٬ که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به حمایت مالی ایران از تروریسم٬ پشتیبانی‌اش از رژیم اسد در سوریه و تلاش‌هایش برای تضعیف ثبات اعضای شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد.»

وی در ادامه با اشاره به بحران سوریه٬ بر تعهد ایالات متحده به همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور تاکید کرد.

بیش از سه سال از بحران سوریه می‌گذرد و در این مدت طبق تخمین‌ها دستکم ۱۵۰ هزار تن در اثر خشونت‌ها در این کشور کشته و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG