لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

آمریکا به هیات قوه قضاییه ایران برای حضور در سازمان ملل ویزا نداد


ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران می گوید آمریکا از صدور ویزا برای هیات جمهوری اسلامی که قصد شرکت در کمیته سوم سازمان ملل متحد در نیویورک را داشت، خودداری کرده است.

به گزارش روز ۲۷ آبان‌ماه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بیانیه‌ای با بیان این‌که «هیات حقوق بشری ایران» قصد داشت در کمیته سوم سازمان ملل مواضع جمهوری اسلامی در مورد مسائل حقوق بشری را اعلام کند، گفت: «دولت آمریکا عملا با صادر نکردن ویزای اعضای هیات خواسته است امکان حضور هیات را از بین ببرد و مانع از انجام مأموریت اعضای آن در تعامل و همکاری با سازمان ملل متحد شود.»

کمیته سوم حقوق بشر، بر روی مسائل اجتماعی و حقوق بشری تمرکز دارد.

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در اعتراض خود، اقدام آمریکا را «خلاف تعهدات بین‌المللی» دانسته و از دبیرکل سازمان ملل و مسئول کمیته سوم خواسته تا دولت آمریکا را «از ایجاد چنین موانعی بر حذر دارند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00
لینک مستقیم


به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق پیمان سال ۱۹۴۷ سازمان ملل، آمریکا به عنوان مقر این سازمان، فارغ از اختلافاتش با کشورها، وظیفه دارد تا برای اعضای هیات‌های این سازمان ویزا صادر کند.

یک مقام رسمی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته است که صدور ویزا برای هیات‌های این سازمان طبق قوانین آمریکا و سازمان ملل بررسی می‌شود و در عین حال توضیح داده است که روند این بررسی محرمانه است.

مشخص نیست که ایران برای چند نفر در قالب هیات ایرانی، درخواست ویزای آمریکا کرده بود و این افراد قصد داشتند چه زمانی به ایالات متحده سفر کنند. با این‌حال به نوشته وبسایت رسمی سازمان ملل، ۳۹‌امین نشست کمیته سوم سازمان ملل روز ۲۶ آبان‌ماه در نیویورک برگزار شده و قرار است که نشست این کمیته ۲۹ آبان‌ماه نیز ادامه پیدا کند.

جمهوری اسلامی در حالی از خودداری آمریکا از صدور ویزا برای مقام‌های خود خبر داده است که به گفته رویترز سفارت سوییس در ایران که حافظ منافع ایالات متحده به شمار می‌رود و همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که از صدور ویزا برای اشخاص ایرانی که خواهان شرکت در نشست‌های سازمان ملل هستند، خودداری می‌شود.

اول مهرماه خبرگزاری فارس گزارش داده بود که آمریکا از مجموع ۱۶۰ تن که به عنوان هیات همراه محمود احمد‌نژاد برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواستار سفر به نیویورک بودند، برای« نزدیک به ۲۰ تن»، از جمله «دو وزیر و دو معاون اسفندیار رحیم مشایی»، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد ویزا صادر نکرد.

رویترز می‌افزاید سال ۲۰۰۹ نیز ایران اعلام کرد که آمریکا از صدور ویزا برای یک هیات ایرانی‌ که قصد داشت در کنفرانس سازمان ملل در خصوص بحران مالی جهانی شرکت کنند، خودداری کرد.
XS
SM
MD
LG