لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک دستگیر شد


خواکین گوزمان سال ۱۹۹۳ نیز دستگیر شده بود اما سال ۲۰۱۱ موفق شد از زندان بگریزد- ژوئیه ۱۹۹۳
خواکین گوزمان سال ۱۹۹۳ نیز دستگیر شده بود اما سال ۲۰۱۱ موفق شد از زندان بگریزد- ژوئیه ۱۹۹۳
ایالات متحده اعلام کرده است که خواکین گوزمان٬ یکی از مهم‌ترین قاچاقچی‌های مواد مخدر جهان در مکزیک دستگیر شده است. وی رهبر کارتل مواد مخدری است که به قاچاق مواد مخدر به خاک ایالات متحده می‌پردازد.

به گزارش آسوشیتد پرس به نقل از یکی از مقام‌های مجری قانون در آمریکا٬ خواکین گوزمان با کمک نیروهای آمریکایی و مکزیکی در شهر ساحلی مازاتلان مکزیک دستگیر شده است.

شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک مقام رسمی آمریکا از دستگیری آقای گوزمان خبر داده و آورده است که دستگیری وی طی عملیاتی چهار تا پنج هفته‌‌ای صورت گرفته است.

به گفته سی‌ان‌ان خواکین گوزمان رهبر کارتل مواد مخدر «سینالوئا»٬ بزرگترین باند خلافکاران مکزیک است و گفته می‌شود که تحت رهبری او سالانه هشت تن کوکائین به صورت قاچاقی وارد ایالات متحده می‌شود.

گوزمان به تازگی در شیکاگو به عنوان «دشمن عمومی شماره یک» معرفی شده بود٬ عنوانی که زمانی متعلق به آل کاپون٬ گانگستر معروف آمریکایی بود.

ایالات متحده آمریکا برای دستگیری خواکین گوزمان ۵۸ ساله٬ مبلغ پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

خواکین گوزمان سال ۱۹۹۳ به اتهام قتل و قاچاق دستگیر شد٬ اما گفته می‌شود او همچنان از داخل زندان رهبری قاچاق مواد مخدر را در بر عهده داشت و در نهایت نیز سال ۲۰۰۱ موفق به فرار از زندان شد.

مجله آمریکایی فوربس سال ۲۰۱۲ خواکین گوزمان را به عنوان «قدرتمندترین قاچاقچی مواد مخدر جهان» و شصت و سومین فرد قدرتمند جهان معرفی کرد. این مجله دارایی آقای گوزمان را حدود یک میلیارد دلار ارزیابی کرده است.

مسئله مواد مخدر در مکزیک یکی از اساسی‌ترین بحران‌هایی است که دولت این کشور با آن مواجه است.

به گفته خبرگزاری رویترز از سال ۲۰۰۷ تا کنون نزدیک به ۸۰ هزار تن به دلیل موارد مربوط به مواد مخدر در مکزیک کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG