لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

طرح یک میلیارد دلاری آمریکا برای تقویت توان نظامی‌اش در اروپا


باراک اوباما در لهستان- ورشو٬ ۱۳ خردادماه ۱۳۹۳
باراک اوباما در لهستان- ورشو٬ ۱۳ خردادماه ۱۳۹۳
رئیس جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه از برنامه‌ کشورش برای اختصاص بودجه‌ای یک‌ میلیارد دلاری به منظور افزایش حضور نیروهای آمریکایی در اروپا خبر داد.

به گزارش آسوشیتد پرس٬ باراک اوباما روز سه‌شنبه ۱۳ خردادماه در ورشو٬ پایتخت لهستان٬ در حضور رئیس جمهور لهستان اعلام کرد که ایالات متحده در نظر دارد تجهیزات نظامی و نیروهای آمریکایی بیشتری به منطقه بفرستد و از قانون‌گذاران آمریکایی خواست تا بودجه لازم برای این منظور را به تصویب برسانند.

آقای اوباما در ورشو گفت: «امروز طرح جدیدی برای تقویت حمایتمان از هم‌پیمانان خود در سازمان ناتو در اروپا را اعلام می‌کنم… بر اساس این طرح و با حمایت کنگره٬ ایالات متحده تجهیزات بیشتری به اروپا می‌فرستد.»

کاخ سفید اعلام کرده است که اگر بودجه یک میلیارد دلاری این طرح از سوی کنگره آمریکا تصویب شود٬ از این بودجه برای افزایش تمرین‌های نظامی٬ آموزش‌های عملیاتی و حضور دوره‌ای نیروهای زمینی و هوایی آمریکا در قاره اروپا استفاده خواهد شد.

به گفته آسوشیتد پرس برخی مقام‌های آمریکایی همچنین می‌گویند که باراک اوباما در صدد است مشارکت نیروی دریایی آمریکایی در مقرهای ناتو در دریای سیاه و دریای بالتیک را افزایش دهد و در عین حال به دنبال بالا بردن ظرفیت نظامی کشورهایی است که عضو ناتو نیستند٬ اما در همسایگی روسیه قرار دارند٬ کشورهایی مانند اوکراین٬ گرجستان و مولداوی.

اعلام این خبر از سوی باراک اوباما در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بر سر اوکراین همچنان ادامه دارد.

یک روز پیشتر آقای اوباما در دیدار با پِترو پوروشِنکو٬ رئیس جمهور جدید اوکراین٬ اعلام کرد که او می‌خواهد آمریکا و اوکراین روابط خوبی با روسیه داشته باشند.

وی روز سه‌شنبه نیز گفت که ایالات متحده علاقه‌ای به تهدید روسیه ندارد٬ اما گر مسکو به اقدامات خود برای بی‌ثبات کردن اوکراین ادامه دهد٬ تحریم‌های بیشتری در انتظار روسیه خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه ۱۲ خردادماه واشینگتن را به قصد سفری چهار روزه به اروپا ترک کرد و به عنوان اولین مقصد٬ وارد لهستان شد.

آقای اوباما در روزهای آینده به فرانسه سفر خواهد کرد و امکان دارد در فرانسه با ولادیمیر پوتین٬ رئيس جمهور روسیه دیدار کند. روسای جمهور آمریکا و روسیه از زمان آغاز بحران اوکراین با یکدیگر دیدار نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG