لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

مقام آمریکایی: برای کاهش مشروط تحریم‌ها آمادگی داریم


مقر سازمان ملل در ژنو، جایی که مذاکرات برگزار می‌شود
مقر سازمان ملل در ژنو، جایی که مذاکرات برگزار می‌شود
در حالی که ایران و ۵+۱ خود را برای مذاکرات هسته‌ای روز پنجشنبه در ژنو آماده می‌کنند٬ یک مقام ارشد ایالات متحده در ژنو می‌گوید در صورتیکه ایران پیشروی برنامه اتمی‌اش را متوقف کند٬ آمریکا آماده است تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.

این مقام ارشد ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه٬ ۱۵ آبان‌ماه به خبرنگاران گفت اگر ایران در گام اول جلوی پیشرفت بیشتر برنامه هسته‌ای خود را بگیرد٬آمریکا آماده است تا تحریم‌ها را به شکلی «محدود» و «موردی» کاهش دهد. وی خاطرنشان کرد که این اقدام «برگشت‌پذیر» است و در صورت تخطی ایران٬ تحریم‌های برداشته شده٬ بار دیگر اجرایی خواهند شد.

مقام ارشد آمریکایی در عین حال تاکید کرد که در مرحله نخست آمریکا به هیچ وجه قصد ندارد به هسته و بدنه اصلی تحریم‌ها علیه ایران دست بزند.

ایران و ۵+۱ روزهای ۱۶ و ۱۷ آبان‌ماه در ژنو مذاکرات هسته‌ای خود را آغاز خواهند کرد. پیشتر طرفین گفت‌و‌گو٬ ۲۳ و ۲۴ مهرماه نیز در ژنو با یکدیگر به گفت‌وگو نشسته بودند که به دنبال آن طرف‌های مذاکره٬ فضای نشست را «مثبت» توصیف کردند.

محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران و رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌گوید که در مذاکرات روز پنجشنبه و جمعه٬ امکان توافق بر سر یک چارچوب کاری برای حل مسئله هسته‌ای وجود دارد. وی با این‌حال تاکید کرده است که اگر در این دور از مذاکرات موفقیت چشمگیری حاصل نشود٬ «فاجعه‌ای رخ نخواهد داد».

در خصوص مذاکرات پیش‌رو٬ مقام ارشد ایالات متحده در ژنو نیز روز چهارشنبه گفت که این نخستین بار است که به نظر می‌رسد ایران «نه برای خریدن زمان که برای رسیدن به هدف مذاکره می‌کند».

وی همچنین در ادامه گفت که دولت ایالات متحده از کنگره خواسته‌ است تا تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را برای مدتی کوتاه متوقف کند تا دیپلمات‌های آمریکایی بتوانند در این مذاکراتی به گفته این مقام ارشد «بسیار دشوار و پیچیده» است٬ به نتیجه برسند.

مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک که از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد، تا کنون نتیجه مشخصی در بر نداشته است٬ اما حال دولت حسن روحانی ابراز امیدواری کرده است که ظریف یک سال بتواند به مناقشه هسته‌ای ایران پایان دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم

تاکید مقام آمریکایی بر اهمیت مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

در مذاکرات پیشین در ژنو وزرای خارجه ایران و آمریکا٬ دور یک میز کنار یکدیگر نشستند. همان زمان معاون وزاری خارجه ایران و آمریکا نیز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند٬

حال این مقام ارشد آمریکایی در ژنو بر مذاکره مستقیم دوباره ایران و آمریکا تاکید دارد.

او در این خصوص به هانا کاویانی خبرنگار رادیو فردا در ژنو گفت: «به نظر من خیلی مهم است که ایران و آمریکا مستقیم با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند… زیرا نوع گفت‌و‌گویی که در فضای دو جانبه انجام می‌شود با مذاکراتی که در اتاقی مملو از اشخاص مختلف صورت می‌گیرد٬ متفاوت است.»

وی در پاسخ به خبرنگار رادیو فردا درباره دلیل اهمیت گفت‌و‌گوی ایران به طور مشخص با آمریکا٬ بر نقش مهم ایالات متحده در روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای تاکید کرد و توضیح داد که «قابلیت‌های آمریکا از لحاظ وضع تحریم‌ها و اجرایی کردن آن بسیار بالا است».

وی در ادامه بر حکمفرما بودن ده‌ها سال بی‌اعتمادی میان دو کشور اشاره کرد و افزود که تلاش ایران و آمریکا در قالب ۵+۱ برای حل نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه اتمی ایران به نوعی به منزله پرداختن به روابط ایران و آمریکا در جهت برقراری «رابطه‌ای عمیق» است.

پس از بیش از سه دهه قطع رابطه میان ایران و آمریکا٬ با روی کار آمدن دولت حسن روحانی٬ تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط دوباره صورت گفت. اوایل مهرماه وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کردن و پس از آن نیز باراک اوباما٬ رئیس جمهور امریکا با حسن روحانی مکالمه‌ای تلفنی داشت.
XS
SM
MD
LG