لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

آمریکا: احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه ضعیف است


سوزان رایس می‌گوید برقرار کردن منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه دارای «جنبه‌های منفی و محدودیت‌هایی» است.
سوزان رایس می‌گوید برقرار کردن منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه دارای «جنبه‌های منفی و محدودیت‌هایی» است.
ایالات متحده که سوریه را متهم به استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی و در نتیجه عبور از «خطر قرمز» آمریکا کرده است، می‌گوید احتمال برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک سوریه ضعیف است و در مقابل بر مسلح کردن شورشیان سوریه تأکید دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوزان رایس که قرار است به زودی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا را بر عهده بگیرد، روز جمعه، ۲۴ خردادماه، گفت که برقرار کردن منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه دارای «جنبه‌های منفی و محدودیت‌هایی» است و افزود: «ما به وضوح گفته‌ایم که هیچ گزینه‌ای را (در قبال سوریه) کنار نمی‌گذاریم، اما در حال حاضر هیچ تصمیمی گرفته نشده است.»

خانم رایس افزود که راه‌های زیادی برای کمک به شورشیان سوریه وجود دارد و با تأکید بر لزوم حفظ منافع آمریکا در این میان، تأکید کرد که هدف واشینگتن در قبال سوریه دستیابی به یک راه‌ حل سیاسی قابل مذاکره است.

کاخ سفید روز ۲۳ خرداد اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا «اطمینان» یافته‌اند که دولت سوریه در جنگ داخلیش با نیروهای مخالف، از سلاح‌های شیمیایی مانند گاز سارین استفاده کرده است. ایالات متحده ۲۴ خردادماه شواهد خود در این زمینه را در اختیار سازمان ملل قرار داد.

سوریه ضمن رد این اتهام، از سازمان ملل خواسته است تا در مورد آن‌ چه «استفاده شورشیان از تسلیحات شیمیایی» خوانده، تحقیق کند.

این در حالی است که پیشتر دبیرکل سازمان ملل خواستار دسترسی کارشناسان سازمان ملل به تمامی نقاطی در سوریه که ظن آن می‌رفت هدف حملات شیمیایی قرار گرفته باشد، شده و دمشق این درخواست را نپذیرفته بود.

روز جمعه بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در خصوص ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، این اقدام را «سخت، خطرناک، پرهزینه و نامناسب» خواند و تأکید کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه چالش‌هایی را پیش پای آمریکا می‌گذارد که حادتر از مورد لیبی است. ناتو سال ۲۰۱۱ پرواز بر فراز آسمان لیبی را ممنوع کرد.

آقای رودز توضیح داد که «در لیبی منطقه پرواز ممنوع زمانی برقرار شد که نیروهای مخالف بخش اعظمی از کشور را در کنترل خود داشتند و اساسا می‌شد آن مناطق را از فراز آسمان محافظت کرد» و این در حالی است که در سوریه، به گفته وی، شورشیان در مناطقی از یک شهر تحت سلطه نیروهای بشار اسد حضور دارند و به همین دلیل نمی‌توان به راحتی وارد عمل شد.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اظهار این‌ که ایجاد منطقه پرواز ممنوع نخواهد توانست به درگیری‌های فرقه‌ای در سوریه پایان دهد، افزود که مداخله نظامی «بسیار شدید» واشینگتن از طریق برقرار کردن ممنوعیت پرواز بر فراز سوریه، منافع ملی‌ای برای آمریکا ندارد.

درگیری‌ها در سوریه از دو سال پیش آغاز شده است. سازمان ملل در آخرین گزارش خود اعلام کرد که شمار تلفات ناآرامی‌های سوریه به حدود ۹۳ هزار تن رسیده و تأکید کرد که رقم واقعی کشته‌شدگان می‌تواند به مراتب بیشتر از این باشد.
XS
SM
MD
LG