لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

آمریکا: فرصت ایران برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای محدود است


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ایالات متحده
به دنبال تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر «دو برابر شدن» سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای فردو، آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داد که فرصت تهران برای حل مسئله هسته‌ای از طریق مذاکره محدود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه، نهم شهریورماه، در واکنش به آخرین گزارش آژانس اظهار کرد: «ما به دقت در حال مطالعه و بررسی گزارش تازه آژانس درباره ایران هستیم، اما به طور کلی، از این‌که ایران به نقض تعهدات خود ادامه می‌دهد، شگفت‌زده نشده‌ایم.»

وی افزود که فرصت برای حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی هنوز باقی است، اما تأکید کرد که این فرصت همیشگی نیست.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، نهم شهريورماه، در تازه‌ترين گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که جمهوری اسلامی فعالیت‌های «گسترده‌ای» برای پاکسازی منطقه نظامی پارچین انجام داده است و افزود این اقدامات ایران، مانعی برای تحقیقات آینده بازرسان آژانس بر روی پارچین خواهد بود.

آژانس در این گزارش همچنین آورده است که ایران تعداد سانتریفیوژهای تأسیسات فردو در نزدیکی قم را دو برابر کرده است.

سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه با اظهار این‌که آمریکا از نزدیک فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد گفت: «آقای اوباما بارها این مسئله را روشن کرده است که در بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی مصمم است و تلاش‌های بی‌سابقه‌ای انجام داده است تا ایران به تعهداتش پای‌بند باشد. فرصت برای حل این مسئله از طریق دیپلماتیک همچنان باقی است، اما این فرصت همیشگی نیست.»

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده‌اند.

جمهوری اسلامی در مقابل همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای‌ ایران دارای اهداف صلح‌آمیز است و بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم تأکید دارد.

در این میان اگرچه آمریکا همچنان بر حل دیپلماتیک معضل هسته‌ای ایران تأکید دارد، اسرائیل در چند وقت گذشته بارها از طرح حمله یک‌جانبه به تأسیسات هسته‌ای ایران سخن به میان آورده است.

جمهوری اسلامی می‌گوید به هر گونه تعرض نظامی به خاک ایران، پاسخی «درخور» خواهد داد.
XS
SM
MD
LG