لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

هشدار تازه درباره «بروز اتفاقات ناگوار» برای برج آزادی تهران


برج آزادی در سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت، معمار ایرانی، ساخته شد.
برج آزادی در سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت، معمار ایرانی، ساخته شد.
مدیر برج آزادی می‌گوید هشت سال است که آب به این برج نفوذ می‌کند و تاکید کرده است که اگر جلوی این مسئله گرفته نشود، اتفاقات ناگواری برای برج آزادی رخ خواهد داد.

غلامحسین شاه‌علی، مدیر برج آزادی، روز چهارشنبه، ۲۲ آذرماه، در گفت‌و‌گویی با تلویزیون دولتی ایران، با توضیح این‌که «از هشت سال پیش اتفاقاتی به صورت جزئی رخ داده بود»، افزود که در چند وقت اخیر نشست‌هایی با شهرداری و سازمان میراث فرهنگی برای حل این مشکلات صورت گرفته است.

وی هشدار داد در صورتی که ترمیم و بازسازی این برج به خوبی انجام نشود «اتفاقات ناگواری می‌افتد».

آقای شاه‌علی در ادامه دلیل حل نشدن این مسئله در هشت سال گذشته را «تعویض سریع مدیران» دانست و گفت: «یکی از اشکالات ایران در همه بخش‌های مدیریتی تغییرات زود به زود مدیران است و تا مدیری در فاصله یکی دو سال تصمیم به برنامه‌ریزی می‌گیرد، او را عوض می‌کنند.»

مدیر برج آزادی در حالی از نفوذ آب به این ساختمان خبر داده است که خبرگزاری مهر روز ششم آذرماه نیز این مشکل را گزارش کرده بود.

آن زمان خبرگزاری مهر از نادر صنعانی، مدیر مجموعه «سنگ و گوهر» این برج نقل کرده بود که «تمام درزها و گوشه و کنارهای برج در حال تخریب است و آب از همه‌ جای برج در حال ورود به پی و شالوده آن است. اگر هرچه سریع‌تر به آن نرسیم حتما خراب خواهد شد.»

پس از آن روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، ۱۰ آذرماه ضمن تایید این خبر گفت که به نظر می‌رسد نشت و نفوذ آب به سطح زیرین برج «از محل تداخل عایق با ریشه‌های درخت، درختچه‌ها، کناره‌های فضای سبز متصل به سنگ فرش و راه پله‌ها و عدم انجام عایق‌کاری فنی و اصولی در سطح کلی فضای محوطه برج آزادی هنگام بازسازی در سال ۱۳۸۶» بوده است.

مدیر برج آزادی روز چهارشنبه گفت که «تا ۱۰ روز آینده» در قالب یک بازسازی «اضطراری»، قسمت‌های مختلف برج عایق‌کاری می‌شود تا در فصل زمستان نفوذ آب به برج قطع شود و پس از پایان فصل بارندگی، «کار جدی و فعالیت‌های اصولی» صورت بگیرد.

برج آزادی که به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت، معمار ایرانی، ساخته شد. حسین امانت اواخر دهه ۵۰ شمسی به کانادا مهاجرت کرد.

طراحی یک بنای معماری معرف ایران در سال ۱۳۴۵ به مسابقه گذاشته شد و آقای امانت که آن زمان ۲۴ سال داشت، از میان معماران شرکت کننده، برنده و برای ساخت این بنا انتخاب شد.

ساخت این برج آبان ماه ۱۳۴۸ آغاز و پس از ۲۸ ماه، در دی‌ماه سال ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره‌برداری رسید. نام این برج پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷به «آزادی» تغییر کرد.
XS
SM
MD
LG