لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

اختلاف‌نظر بر سر طرح قطر برای تشکیل شورای واحد اپوزیسیون سوریه


بر پایه طرح قطر، هدف این است که شورای منسجمی از مخالفان بشار اسد با حدود ۵۰ عضو تشکیل شود.
بر پایه طرح قطر، هدف این است که شورای منسجمی از مخالفان بشار اسد با حدود ۵۰ عضو تشکیل شود.
در حالی که غرب حمایت خود از طرح پیشنهادی قطر مبنی بر تشکیل یک اپوزیسیون سوری منسجم و واحد را اعلام کرده است، شورای ملی سوریه این طرح را مورد انتقاد قرار داده و روسیه نیز با آن مخالفت کرده است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، از ۱۱ آبان‌ماه تلاش برای تشکیل یک گروه دربرگیرنده مخالفان داخلی و خارجی سوریه در دوحه قطر و با حمایت بریتانیا،‌‌ آمریکا و دیگر کشورهای غربی آغاز شده است. قرار بر این است که شورای «ابتکار ملی سوریه» متشکل از گروه‌های مختلف اپوزیسیون بوده و تا حد ممکن «برای گذار دموکراتیک در سوریه تلاش کند».

این طرح پیشنهادی قطر در حالی مورد حمایت غرب قرار گرفته است که شورای ملی سوریه معتقد است که این طرح «ضعیف» است. روسیه نیز با این طرح مخالفت کرده و می‌گوید این برنامه به منزله کنار گذاشته شدن توافق‌ پیشین قدرت‌های جهانی بر سر تشکیل دولت انتقالی در سوریه است.

طبق طرح پیشنهادی قطر، قرار بر این است که شورای «ابتکار ملی سوریه» دارای حدود ۵۰ عضو باشد و «ریاض سیف» تاجر سنی سوریایی‌ای که پس از زندانی شدن در سوریه، در ماه ژوئن این کشور را ترک کرد ریاست آن را بر عهده داشته باشد.

شورای ملی سوریه، شورایی که آمریکا به تازگی اظهار کرد که دیگر معرف رهبری اپوزیسیون سوریه نیست، این انتقاد را به طرح مزبور وارد می‌کند که مشخص نیست کدام گروه‌های اپوزیسیون سوریه برای شرکت در گفت‌وگوهای مربوط به این طرح در دوحه حضور پیدا خواهند کرد.

این شورا همچنین می‌افزاید که تضمینی وجود ندارد که این گروه‌ها با یکدیگر به توافق برسند.

روسیه نیز این طرح را ناقض توافقی می‌داند که تابستان سال جاری در ژنو صورت گرفت. «گروه اقدام برای سوریه»، متشکل از قدرت‌های بزرگ جهان، ۱۰ تیرماه در ژنو سوئیس بر سر تشکیل دولت انتقالی بی‌طرف در سوریه برای حل و فصل بحران این کشور به توافق رسیده بودند.

سلمان شیخ، مدیر «مرکز تحقیقاتی بروکینگز» در دوحه، که شرایط را برای گفت‌و‌گوهای ابتدایی اپوزیسیون سوریه به منظور تهیه این طرح فراهم کرده است، می‌گوید شکاف ایجاد شده میان ملت سوریه تنها از طریق اتحاد مخالفان حکومت بشار اسد و ارسال کنترل شده سلاح برای اپوزیسیون سوریه امکان‌پذیر است.

آمریکا و همراهان اروپایی‌اش تا این لحظه از ارسال سلاح برای اپوزیسیون سوریه خودداری کرده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند اگر طرح قطر اجرایی شود، در صورت شکست مذاکرات با حکومت سوریه و گذار دموکراتیک در این کشور، آمریکا و غرب می‌توانند با انتقال سلاح، از اپوزیسیون این کشور حمایت کنند.

یک مقام غربی در این خصوص به روزنامه گاردین گفته است که هدف اولیه این طرح، متحد کردن اپوزیسیون سوریه و برگزاری مذاکرات صلح است. به گفته این مقام غربی، این طرح شکل اجرایی توافق‌ صورت گرفته در ژنو است، نه جایگزین آن.

۱۹ ماه از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته فعالان «بیش از ۳۶ هزار تن» در این مدت در اثر ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG