لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

دیپلمات‌ها: مذاکرات اتمی استانبول لزوما کمکی به حل اختلافات نکرد


مذاکرات مسکو- ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
مذاکرات مسکو- ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
یک روز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در استانبول، دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که اگرچه این نشست برای هر دو طرف منافعی را در بر داشت، در نهایت «لزوما کمکی به حل اختلافات نمی‌کند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ دو دیپلمات غربی آگاه از محتوای گفت‌و‌گوهای هسته‌ای استانبول، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیرماه تأکید کردند که نشست اخیر در استانبول حاوی گفت‌وگوهایی نبود که بتواند موارد اختلاف بین ایران و ۵+۱ را حل و راه را برای گفت‌وگو در سطوح بالاتر باز کند.

این دو دیپلمات که نخواستند نام‌شان فاش شود با تأکید بر این‌که در مذاکرات استانبول که در سطح فنی برگزار شد، کارشناسان هر دو طرف در خصوص موارد تکنیکی صحبت کردند، افزودند که اکنون تصمیم با مقام‌های بالا دست است تا در خصوص گفت‌و‌گو در سطوح بالاتر تصمیم‌گیری کنند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در نشست استانبول که ۱۳ تیرماه، ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز شد و ساعت یک بامداد ۱۴ تیرماه به پایان رسید، درباره برخی مسائل فنی گفت‌و‌گو شده است.

یکی از دیپلمات‌های غربی به آسوشیتدپرس گفته است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، در خلال جلسه استانبول، اظهار کرده است که اکنون موضع ۵+۱ را درک می‌کند.

این دیپلمات افزود که ۵+۱ نیز در مقابل موضع ایران را بهتر درک کرده است، اما این به آن معنا نیست که طرفین گفت‌وگو لزوما به توافقی دست خواهند یافت.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ تاکنون به ترتیب در استانبول، بغداد، مسکو و بار دیگر استانبول برگزار شده است.

در خلال این گفت‌وگوها، آن‌گونه که آسوشیتدپرس گزارش کرده است، طرف غربی پیشنهاد کرده است تا در ازای کاهش محدودیت‌های ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران و همچنین ارائه خدمات فنی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، ایران نیز از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دست کشیده و مرکز غنی‌سازی فردو را تعطیل کند.

این در حالی است که ایران در مقابل همواره بر حق غنی‌سازی خود تأکید و اعلام کرده است که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند.

هم اکنون قرار بر این است که مذاکرات هسته‌ای میان علی باقری، معاون سعید جلیلی و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، ادامه پیدا کند. هنوز زمان و مکان برگزاری این گفت‌و‌گو اعلام نشده است.
XS
SM
MD
LG