لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

کاخ سفید درخواست اخراج مجری «سی ان ان» از خاک آمریکا را رد کرد


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
سخنگوی کاخ سفید در واکنش به دادخواست حامیان حمل و نگهداری اسلحه در آمریکا که خواستار اخراج مجری بریتانیایی شبکه خبری سی‌ان‌ان از خاک آمریکا شده‌اند، تاکید کرد که این کشور کسی را به خاطر آزادی بیان اخراج نمی‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، شبکه خبری آمریکایی «اِی‌بی‌سی»، جِی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرده است که دولت ایالات متحده هیچ‌کس را به دلیل اظهار عقیده‌ مجازات نخواهد کرد.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که شماری از حامیان حمل و نگهداری اسلحه در آمریکا، با امضای دادخواستی خواستار اخراج پیرس مورگان، مجری بریتانیایی شبکه خبری سی‌ان‌ان، از آمریکا شدند.

پیِرس مورگان، پس از تیراندازی در دبستانی در کانتیکت آمریکا و کشته شدن ۲۷ تن، از جمله ۲۰ کودک، در برنامه تلویزیونی خود، قانون حمل و نگهداری اسلحه در آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

طبق متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده که در سال ۱۷۹۱ تصویب شده است، «حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه» باید محترم شمرده شود.

به دنبال انتقاد پیرس مورگان، اَلِکس جونز، گوینده رادیویی آمریکا و از حامیان سرسخت این قانون، اول دی‌ماه با تهیه دادخواستی خواستار اخراج پیرس مورگان از خاک آمریکا به دلیل مواضع وی شد.

در این دادخواست، پیرس مورگان به «تخریب منشور حقوق آمریکا و بهره‌ گرفتنش از موقعیت خود به عنوان مجری شبکه تلویزیونی ملی برای حمله به حقوق شهروندان آمریکا» متهم شده است.

برای این دادخواست تاکنون بیش از صد هزار امضا جمع‌آوری شده است. در آمریکا، یک دادخواست برای آن‌که از سوی کاخ سفید مورد توجه قرار بگیرد، نیازمند ۲۵۰ هزار امضا است.

جی کارنی با اشاره به متمم اول قانونی اساسی در مورد حق آزادی بیان گفته است: «نگذاریم بحث‌ها پیرامون متمم دوم قانون اساسی ناقض متمم اول این قانون شود.»

در این بیانیه‌ آمده است: «آمریکایی‌ها ممکن است در مورد سیاستی با یکدیگر موافق نباشند و مخالفت خود را به شدت ابراز کنند، اما هیچ‌کس نباید به دلیل ابراز عقیده‌اش در مورد متمم دوم قانون اساسی یا هر مسئله عمومی دیگر، از سوی دولت مجازات شود.»

الکس جونز به تازگی با حضور در برنامه پیرس مورگان در سی‌ان‌ان، ضمن دفاع از حق آمریکایی‌ها برای حمل و نگهداری اسلحه، آقای مورگان را تهدید کرد در صورتی که بخواهد اسلحه را از آمریکایی‌ها بگیرد، جنگی نظیر جنگ آمریکا و بریتانیا در زمان انقلاب آمریکا در سال ۱۷۷۶ رخ خواهد داد.

پیرس مورگان بارها در برنامه تلویزیونی خود تاکید کرده است که در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۱ هزار نفر در آمریکا بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در بریتانیا، کشوری که قوانین کنترل اسلحه در آن اجرا می‌شود، ۳۵ مورد بوده است.
XS
SM
MD
LG