لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

ویکی‌لیکس: در اعدام ایرانی متهم به ترور نقشی نداشتیم


مجید جمالی فشی، ۲۶ اردیبهشت‌ماه به اتهام ترور و جاسوسی اعدام شد.
مجید جمالی فشی، ۲۶ اردیبهشت‌ماه به اتهام ترور و جاسوسی اعدام شد.
به دنبال اظهارات برخی رسانه‌ها در مورد نقش احتمالی وب‌سایت ویکی‌لیکس در اعدام ایرانی متهم به ترور و جاسوسی، ویکی‌لیکس ضمن رد این مسئله، رسانه‌های مزبور را متهم کرد که حقایق اخبار دریافتی را بررسی نمی‌کنند و آنها را یک مشت «احمق» خطاب کرد.

به دنبال اعدام مجید جمالی فشی به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل و ترور یک کارشناس هسته‌ای ایرانی»، در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها نظیر روزنامه‌های «دیلی میل» و «تایمز لندن» نوشتند که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با استفاده از اسناد منتشر شده توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس این فرد را شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

روزنامه « دیلی میل» چاپ لندن در مطلبی که روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، منتشر شد، نوشت که وب‌سایت ویکی‌لیکس همواره اسامی و مشخصات افراد را از اسنادی که افشا می‌کند، حذف کرده است، اما در این سند مشخص که محتوای اظهارات دیپلمات‌های آمریکایی در آذربایجان را منتشر کرده، اشاره شده بود که فرد ایرانی‌ای که با این دیپلمات‌ها در تماس بوده یک مربی ۲۴ ساله ورزش‌های رزمی بود که برای شرکت در مسابقات بین‌المللی به باکو رفته بود.

در بخشی از این پیام که توسط ویکی‌لیکس منتشر شد دیپلمات‌های آمریکایی از قول این ورزشکار ایرانی اظهار کرده‌اند که حکومت ایران مربیان ورزش های رزمی را مجبور می‌کند که به نفرات سپاه پاسداران و بسیج آموزش داده و حتی در سرکوب اعتراضات مخالفان مشارکت کنند، اما به جاسوسی این فرد برای اسرائیل یا مشارکت در ترور کارشناسان ایرانی اشاره‌ای نشده است.

«دیلی میل» با این‌حال تأکید کرده بود که زمان ارسال این پیام درست چند روز پس از سفر مجید جمالی فشی به آذربایجان بود و به دنبال انتشار آن، وی در ایران دستگیر شده است.

این در حالی است که ویکی‌لیکس این اظهارات را تکذیب کرده و در پیامی که در توئیتر خود منتشر کرده، آورده است که این رسانه‌ها در گزارش، اصل تأیید درستی خبر را دنبال نمی‌کنند.

به نوشته وب‌سایت «فوربز»، ویکی‌لیکس توضیح داده است که «دیلی میل»‌ و «تایمز» در گزارش‌های خود فرد مورد بحث را اشتباه گرفته‌اند و در شرایطی که در اصل سند هیچ اشاره‌ای به اسرائیل نشده، مسئله رابطه این ورزشکار ایرانی با دستگاه جاسوسی اسرائیل را به آن افزوده‌اند.

ویکی‌لیکس افزوده است که اولین بار نشریه «اشپیگل» آلمان سند ویکی‌لیکس را به اشتباه منتشر کرده است و «دیلی میل» و «تایمز» نیز با استناد به «اشپیگل» اقدام به انتشار گزارش کرده‌اند.

برخی از رسانه‌های بریتانیا که به اسناد سانسور نشده ویکی‌لیکس دسترسی دارند نیز پیشتر گفته بودند که نام فردی که در اظهارات مقام‌های دیپلماتیک آمریکایی به آن اشاره شده، مجید جمالی فشی نیست.

ویکی‌لیکس در پیام توئیتر خود تأکید می‌کند که تنها نکته مشابه بین ماجرای مجید جمالی فشی و سند افشا شده توسط ویکی‌لیکس این است که در هر دو به ورزش‌های رزمی اشاره شده است.

این وب‌سایت در پایان با تأکید بر این‌که در حال حاضر «ده‌ها» نشریه و روزنامه مبنای خبر خود را گزارش نادرست «دیلی میل» و «تایمز» قرار داده‌اند، این رسانه‌های خبری را یک مشت «احمق» خطاب کرد.

از زمان انتشار اولین بخش از اسناد محرمانه دولت آمریکا توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس، منتقدان آن، از جمله آمریکا، هشدار داده‌اند که این روش نشر بی‌مهابای اطلاعات می‌تواند برای بسیاری از افراد که لزوما جرم و خطایی مرتکب نشده‌اند خطرناک باشد.

با این‌حال ویکی‌لیکس می‌گوید که همواره پیش از انتشار سند در فضای مجازی، اسامی اشخاص و بخش‌هایی را که می‌تواند به امنیت افراد ضربه بزند، از اسناد حذف می‌کند.

ویکی‌لیکس بارها گفته است که افراد یا سازمان‌ها می‌توانند پیش از انتشار سند با این وب‌سایت تماس گرفته و خواستار حذف بخش‌هایی از سند شوند که امنیت افراد را مورد تهدید قرار می‌دهد و ویکی‌لیکس نیز در صورت صحت این موضوع، بخش مربوطه را از سند منتشر شده در فضای مجازی حذف می‌کند.
XS
SM
MD
LG