لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

انتشار «۲٫۴ میلیون ایمیل» مرتبط با سوریه به دست ویکی‌لیکس


وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از روز پنج‌شنبه انتشار اطلاعاتی را آغاز کرده است که می‌گوید محتوای برگرفته ۲٫۴ میلیون ایمیل مربوط به سوریه را شامل می‌شود و از جمله افشاکننده ارتباط دولت سوریه با شرکت‌های غربی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سارا هریسون، سخنگوی ویکی‌لیکس، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیرماه، در کنفرانسی خبری در لندن اعلام کرد که این وب‌سایت ۲٫۴ ایمیل مربوط به شخصیت‌های سیاسی و وزرای سوریه و شرکت‌های بین‌المللی همکار دولت سوریه را در اختیار دارد که انتشار آنها را در وب‌سایت ویکی‌لیکس آغاز کرده است.

خانم هریسون تأکید کرد که این ایمیل‌ها ارتباط میان دولت سوریه و برخی از شرکت‌های غربی را افشا می‌کند، اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، که به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده در این کنفرانس خبری حضور نداشت، اما در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پرونده‌ها «مایه شرمندگی دولت سوریه و مخالفان خارجی حکومت سوریه» است.

به نوشته ویکی‌لیکس، ایمیل‌هایی که در اختیار این وب‌سایت قرار گرفته متعلق به دوره زمانی اوت ۲۰۰۶ تا مارس ۲۰۱۲ است که از جمله متعلق به وزارتخانه‌های امور خارجه، دارایی، اطلاعات، امور ریاست جمهوری، حمل و نقل و فرهنگ در سوریه است.

ویکی‌لیکس افزوده است که این ایمیل‌ها به زبان‌های مختلف نوشته شده و توضیح داده است که از جمله ۴۰۰ هزار ایمیل به زبان عربی و ۶۸ هزار ایمیل به زبان روسی است.

پیش از این نیز در ماه فوریه روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گزیده‌ای از به گفته این روزنامه «ایمیل‌های سوری» را منتشر کرده بود و یک ماه پس از آن نیز روزنامه بریتانیایی گاردین اقدام به انتشار اطلاعات برگرفته از به گفته خودش ایمیل‌های شخصی بشار و اسما اسد کرد.

ویکی‌لیکس در حالی اقدام به انتشار «اسنادی» در خصوص سوریه کرده است که قدرت‌های غربی و همتایان عرب آنها روز جمعه، ۱۷ تیرماه، در پاریس، پایتخت فرانسه، گرد هم می‌آیند تا در مورد بحران سوریه گفت‌و‌گو کنند.

آسوشیتدپرس گزارش کرده است که رهبران اپوزیسیون سوریه در تلاش هستند تا شرکت‌کنندگان در این نشست را به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه متقاعد کنند، اگرچه انتظار می‌رود که در این نشست بر اعمال فشارهای اقتصادی بیشتر بر دولت سوریه تمرکز شود.

روسیه که همواره مخالفت خود با هرگونه دخالت نظامی در سوریه را اعلام کرده است، در نشست پاریس شرکت نمی‌کند.

قدرت‌های غربی، از جمله روسیه، و همتایان عرب آنها ۱۰ تیرماه در ژنو نیز به بحث در خصوص سوریه نشسته و بر سر تشکیل دولت انتقالی بی‌طرف در سوریه به منظور حل و فصل بحران این کشور به توافق رسیدند.

۱۶ ماه از آغاز ناآرامی‌های سوریه می‌گذرد و سازمان ملل متحد می‌گويد که در این مدت دست‌کم ۱۰ هزار تن در سوریه کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG