لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

یونسی: هنوز وزارت اطلاعات به تسخیر دولت روحانی در نیامده است


علی یونسی٬ دستیار ویژه رئیس جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی
علی یونسی٬ دستیار ویژه رئیس جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی
علی یونسی وزیر سابق اطلاعات و دستیار ویژه رئیس جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌گوید که هنوز وزارت اطلاعات به تسخیر دولت حسن روحانی در نیامده است.

وی روز دوشنبه ۱۸ آذر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا، در پاسخ به این سوال که «به نظر شما وزیر کنونی اطلاعات نیز وجود نگاه امنیتی در کشور را مضر می‌داند؟»٬ گفت: «اگر به نطق رسمی آقای وزیر اطلاعات در زمان رای اعتماد در مجلس استناد کنیم، ایشان هم از این نظر همین مشی را در نظر گرفته‌اند ضمن اینکه هنوز وضعیت گذشته به تسخیر دولت جدید درنیامده. این دوران، دوران گذار و فترت است. هنوز خیلی از استاندارد‌ها تغییر نشده و کابینه به تازگی کامل شده است. تا یک سال طول می‌کشد که دولت جدید به طور کامل استقرار پیدا کنند.»

یونسی در قسمت دیگری از مصاحبه، «نگاه امنیتی به هر بخش» را «خطرناک» دانسته است. او در این باره گفته است: «معنی نگاه امنیتی این است که بخشی از ملت ایران را خطرناک و بیگانه ببینیم و این نگاه خود به خود سبب می‌شود که در مقابل آن‌ها ساز و کار امنیتی تعریف کنیم و آن‌ها نیز در لاک دفاعی قرار گیرند و جدا شوند، در واقع نگاه امنیتی باعث می‌شود که در آن منطقه و محل، توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت نگیرد، بلکه ابزار امنیتی در آنجا به کار گرفته شود.»

او خاطر نشان کرده است: «تا جایی که من مطلع هستم نگاه امنیتی در حکومت‌ها و دولت‌ها وجود نداشته است.»

این صحبت‌های دستیار ویژه روحانی در راستای سخنانش درباره وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران بیان شده است.

او با بیان اینکه در حاکمیت جمهوری اسلامی، نسبت به اقوام ایرانی یا اقلیت‌های دینی و مذهبی نگاه امنیتی وجود ندارد، به وجود چنین نگاهی از سوی کسانی که به گفته او «افراد و جریان‌های تندرو در کشور» هستند، اذعان کرد.

یونسی این افراد را کسانی دانست که «به هر حزب و گروهی که مثل آن‌ها فکر نکنند، نگاه امنیتی دارند» و افزود که «جمعیت معدودی هستند و ممکن است در نهاد‌ها و ارگان‌های امنیتی نفوذ کرده باشند».

وی در مصاحبه خود با اشاره به مسائل کردستان، امنیت کردستان را بیشتر از امنیت تهران دانست،
او در پاسخ سوالی درباره تمهیدات دولت برای اینکه «کردهای ایران به سمت کردهای عراق و ترکیه نروند و انسجام در مناطق کرد نشین برقرار باشد»٬ گفت: «حال اگر کردهای ایرانی ما ‌بخواهند برای تجارت و تحصیل به سمت کردستان عراق بروند چه اشکالی دارد؟ ما نباید از این موضوع بترسیم، ‌اگر چنانچه ما به خودمان اعتماد داشته باشیم و حقوق شهروندانمان را کاملا تامین کنیم و از این مناطق محرومیت زدایی کنیم، نباید دراین باره نگرانی داشته باشیم.»

یونسی در ادامه‌ این گفت‌و‌گو درپاسخ به سوالی مبنی بر توقعات اقوام و اقلیت‌ها در انتصابات و عدم تحقق چنین وعده‌ای از سوی روحانی با بیان این‌که هنوز فرصت زیاد است، اظهار کرد: «من در حال آماده کردن بخشی از مقدمات در این راستا هستم و ما برای خودمان شرح وظیفه تعریف کرده‌ایم و برنامه‌های مورد نظرمان را به رئیس جمهور تقدیم کرده‌ایم و منتظر ابلاغ ایشان هستیم.»

از یونسی درباره چرایی اعدام‌های برخی از کرد‌ها پرسیده شد که وی به بیان این جمله بسنده کرد که «این سوال را باید از قوه قضاییه بپرسید».

حسن روحانی پس از پیروز در انتخابات ریاست جمهور٬ علی یونسی٬ وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی را به سمت دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب کرد.

این سمت٬ عنوان جدیدی است و روسای جمهوری ایران پیش از این٬ یک مشاور در امور اهل سنت داشتند.
XS
SM
MD
LG