لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

آیت‌الله زنجانی: تفکر به زور فرستادن مردم به بهشت قرون وسطایی است


آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید ایران در واکنش به اظهارات برخی ائمه جمعه مبنی بر «اعمال زور برای فرستادن مردم به بهشت» گفته است که این تفکر «قرون وسطایی» است.

آیت‌الله بیات زنجانی روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «من وقتی این حرف‌های برخی از آقایان را که گفتند به زور شلاق هم که شده باید مردم را به بهشت فرستاد دیدم٬ یاد دوران قرون وسطی افتادم. عده‌ای در دوران قرون وسطی دنبال این بودند که بهشت و جهنم بفروشند؛ در حالی که بهشت و جهنم دست خداست».

وی در خصوص افرادی که آزادی را به عنوان تهدید قلمداد می‌کنند اظهار کرد: «افرادی که در مقام اظهارنظر از تعابیری از این دست استفاده می‌کنند، باید بدانند که این عبارات نه متناسب با امام خمینی است، نه متناسب با انقلاب است، نه متناسب با نظام اسلامی است و نه متناسب با این مردم فرهیخته و فرهیخته پرور است، بلکه این تعابیری که به کار می‌برند متناسب با شاکله فکری خودشان است.»

اظهارات پیرامون اعمال زور برای بهشت فرستادن مردم زمانی آغاز شد که برخی ائمه جماعت و اصولگرایان نسبت به گفته‌های سوم خرداد حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مبنی بر «عدم دخالت در زندگی مردم» واکنش نشان دادند.

آقای روحانی طی یک سخنرانی گفته بود که «نمی‌شود با زور شلاق مردم را به بهشت برد».

در واکنش به گفته‌های وی، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، ۹ خردادماه موضع گرفتند.

احمد علم‌الهدی اعلام کرد که «شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند٬ خواهیم ایستاد» و احمد خاتمی نیز گفت که «رسالت حکومت دینی این است که جاده بهشت را صاف کند و ماموریتش هم این است. حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم».

آیت‌الله بیات زنجانی در گفت‌و‌گو با ایلنا خاطر نشان کرد که امروز جریان خاصی که در گذشته مورد بی‌مهری امام خمینی بود٬ فعال و تصمیم‌گیر شده است.

وی افزود افراد مرتبط با این جریان «طوری ادعا می‌کنند٬ مثل این‌که خلاق انقلابند» و این در حالی است که به گفته آیت‌الله زنجانی این اشخاص «نه زندان رفتند٬ نه تبعید شدند و نه فشار دوران گذشته را دیدند؛ همیشه راحت زندگی کردند، و امروز هم با کمال تأسف، از تمام امکانات مالی و اقتصادی این نظام، که محصول تلاش مردم و انقلابیون است، به راحتی استفاده می‌کنند».

وی در ادامه تاکید کرد که «بهشت و جهنم مربوط به دین است، دین مربوط به حوزه‌های علمیه است و ربطی به حاکمیت ندارد و حوزه‌ها نیز مدعی این نیستند که کسی را به زور به بهشت بفرستند».
XS
SM
MD
LG