لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

نشست ظریف٬ اشتون و کری؛ ایران: دیداری برای مذاکره درباره تحریم‌ها


طبق گزارش‌ها جان کری به درخواست کاترین اشتون دیدار خود از خاورمیانه را نیمه‌تمام گذاشته و به ژنو آمده است- ۱۷ آبان ۱۳۹۲
طبق گزارش‌ها جان کری به درخواست کاترین اشتون دیدار خود از خاورمیانه را نیمه‌تمام گذاشته و به ژنو آمده است- ۱۷ آبان ۱۳۹۲
دومین روز از مذاکرات هسته‌ای در ژنو دیدار سه جانبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران٬ جان کری وزیر خارجه ایالات متحده و کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا را رقم زد٬ دیداری که به گفته ایران برای مذاکره درباره تحریم‌ها صورت گرفته است.

طبق گزارش‌های رسیده از ژنو٬ جان کری صبح جمعه به وقت گرینویچ لندن٬ فرودگاه تل‌آویو اسرائیل را به قصد ژنو ترک کرد و ساعاتی بعد به همراه همتای ایرانی خود و کاترین اشتون دور میز مذاکره نشست.

کاربران موبایل برای مشاهده پوشش زنده پس از کلیک در این لینک به قسمت اصلی سایت بروند

آقای کری پیش از این دیدار گفته بود که مسائل حل نشده‌ای بین ایران و قدرت های جهانی وجود دارد. وی افزوده بود اگرچه هنوز توافقی به دست نیامده٬ هیئت‌ها برای رسیدن به نتیجه «سخت» مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ عباس عراقچی٬ معاون وزارت خارجه و عضو تیم هسته‌ای ایران نیز پیش از آغاز مذاکرات سه جانبه در ژنو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این نشست در دفتر خانم اشتون در نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل برگزار می‌‌شود و در توضیح دلیل برگزاری آن گفت: «از آن‌جایی که بسیاری از تحریم‌های یک‌جانبه توسط آمریکا اعمال شده٬ بنابراین لازم است در این مورد و برخی مسائل دیگر توافق نهایی بین وزیران خارجه دو کشور انجام شود.»

آقای عراقچی تاکیده کرده است که فعلا برنامه‌ای برای ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در دستور کار نیست.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا کزارش کرد که سفر جان کری به ژنو با هدف کمک «هرچه ممکن» به کاهش یا رفع اختلافات با ایران انجام می‌شود. به گفته این مقام ارشد٬ آقای کری به دعوت کاترین اشتون تصمیم گرفته‌ است که دیدار خود از خاورمیانه را ناتمام گذاشته و به سوئیس سفر کند.

مذاکرات هسته‌ای در ژنو از روز پنجشنبه آغاز شده است. با پایان یافتن گفت‌و‌گوهای روز پنجشنبه طرفین این دیدارها را مثبت ارزیابی کردند.

در همین زمینه ایران از امکان نگارش توافقنامه‌ای میان ایران و ۱+۵ خبر داد و آمریکا نیز اعلام کرد که امکان دارد در صورت حصول توافق٬ جامعه بین‌الملل اندکی از فشار تحریم‌ها بر ایران بکاهد.

روز جمعه نیز٬ در ادامه این مذاکرات محمد جواد ظریف با کاترین اشتون٬ سرپرست گروه کشورهای ۱+۵ دیدار داشت.

در همین زمینه مایکل مان٬ سخنگوی کاترین اشتون گفته است که کشورهای عضو ۱+۵ در کنار مذاکره‌کنندگان ایرانی٬ «با شدت و حدت» در حال کار برای پیشبرد مذاکرات ژنو هستند و این امید است که «امروز پیشرفتی حاصل شود».

عباس عراقچی در جمع خبرنگاران در ژنو گفته است که مذاکرات روز جمعه ممکن است تا نیمه شب یا حتی روز شنبه نیز ادامه پیدا کرده و سپس ادامه آن‌ها به زمانی دیگر موکول شود.
XS
SM
MD
LG