لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

گفت‌و‌گوی دانشگاه دِنوِر با محمد جواد ظریف

مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه دِنوِر آمریکا در اولین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین از طریق آنلاین گفت‌و‌گویی را با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران ترتیب داده است. این گفت‌و‌گو توسط کریستوفر هیل٬ دیپلمات با سابقه آمریکایی و رییس دانشگاه جوزف کوربِل انجام می‌شود.

۲۳:۴۵ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: به ایرانیان می‌گویم٬ به ایران بیایید... ایرانی‌های خارج از ایران همین حالا نیز مکررا به ایران می‌آیند. ما از این سفرها استقبال می‌کنیم.
۲۳:۴۴ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: ایرانیانی که ایران را ترک کرده‌اند نیز خواهان آمدن به ایران هستند.
۲۳:۴۴ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: دانشگاه دنور می‌تواند این سفر را ترتیب بدهد تا از نزدیک مسائل را مورد بررسی قرار دهد. اگر گروهی بخواهد از این دانشگاه بیاید٬ من تلاشم را می‌کنم که سفر موفقیت‌آمیزی داشته باشید... در خصوص سفر سیاسیون آمریکا به ایران٬ فکر کنم هنوز زود است که در این خصوص تصمیم‌گیری کرد... اما روی این مسئله کار می‌کنیم... شهروندان آمریکا نیز می‌توانند هر زمانی به ایران سفر کنند.
۲۳:۴۲ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: برای سفر به ایران٬ آیا می‌توان به راحتی به سفارت ایران رفت و درخواست ویزا کرد؟ دانشگاه دنور اگر بخواهد سفری به ایران ترتیب دهد٬ چه باید کرد؟
۲۳:۴۱ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: ایران می‌تواند وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشد... در انتخابات اخیر ۷۳ درصد از مردم ایران در انتخابات شرکت کردند که مسئله مهمی است... در بیش از ۳۰ سال گذشته٬ چندین انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است و هیچ‌گاه کسی نتوانسته است نتیجه این انتخابات را پیشگویی کند... نمی‌گویم که ایران بهترین وضعیت حقوق بشر را دارد٬ ما مسائلی داریم٬ امیدواریم که این مسائل حل شود... این مسائل بهتر است از طریقی غیر از طریق سیاسی حل شود.
۲۳:۳۷ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: خیلی از ما جنبش سبز در ایران را دنبال می‌کردیم. در این خصوص چه می‌توانید بگوید؟ در خصوص حقوق بشر٬ افرادی که در ایران به دلایل سیاسی به زندان می‌افتند؟
۲۳:۳۵ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: اسرائیل در تلاش است که این نقص‌های خود را پنهان کند... مسئله اسرائیل در فلسطین نهفته است و اگر اسرائیل نتواند این مسئله را حل کند٬ مشکلات همچنان ادامه خواهد یافت... ایران پایبند به قواعد است... ما معتقدیم که باید یک راه‌حل دموکراتیک برای مسئله فلسطین باشد... مسئله فلسطین نقض حقوق فلسطینی‌ها است و این مسئله باید حل شود.
۲۳:۳۳ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: من فکر نمی‌کنم... اسرائیل ابتدایی‌ترین حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کند و از امکان بازگشت آنها به خانه‌هایشان خودداری می‌کند... اسرائیل به طور مداوم و جدی منطقه را تهدید می‌کند.
۲۳:۳۲ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: آیا در آینده امکان برقراری ارتباط میان ایران و اسرائیل وجود دارد؟
۲۳:۳۱ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: تلاش‌ها برای از بین‌بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه نباید تنها محدود به دولت بشار اسد باشد و تسلیحات شیمیایی‌ای که در اختیار افراطیون سوریه نیز قرار دارد٬ باید از بین برود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG