لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

پایان نشست ظریف٬ کری و اشتون؛ ادامه مذاکرات روز شنبه


جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون٬ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست سه جانبه با محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران- ۱۷ آبان ۱۳۹۲
جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون٬ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از نشست سه جانبه با محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران- ۱۷ آبان ۱۳۹۲
مذاکرات سه جانبه محمدجواد ظریف٬ کاترین اشتون و جان کری روز جمعه پس از حدود چهار ساعت در حالی در ژنو پایان یافت که سخنگوی اشتون این گفت‌و‌گوها را «خوب» توصیف کرده است. قرار است مذاکرات هسته‌ای روز شنبه ادامه پیدا کند.

این مذاکرات سه جانبه که به گفته عباس عراقچی٬ معاون وزارت خارجه و عضو تیم هسته‌ای ایران در دفتر کاترین اشتون٬ سرپرست گروه ۱+۵ در نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل برگزار شد٬ حدود نیمه شب به وقت محلی پایان یافت.

هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا، از ژنو می‌گوید مایکل مان٬ سخنگوی خانم اشتون٬ این گفت‌و‌گوها را «خوب» توصیف کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا که گزارشگرش در ژنو حضور دارد٬ گزارش کرده که جان کری٬ وزیر خارجه ایالات متحده پس از پایان این مذاکرات در جمع خبرنگاران گفته است که «سخت» در حال کار هستند.

به گفته ایسنا٬ محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ از اظهار نظر در مورد مذاکرات سه‌ جانبه خودداری کرده و با لبخند از میان خبرنگاران عبور کرده است.

خبرگزاری آسوشیتد‌پرس نیز می‌گوید عباس عراقچی این نشست سه جانبه را «سازنده» توصیف کرده و در عین حال افزوده است: «هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.»

این خبرگزاری می‌افزاید که همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواسته نامش فاش شود گفته است که در این مذاکرات «پیشرفت» حاصل شده٬ اما «باید کار بیشتری صورت بگیرد».

درباره محتوای این گفت‌و‌گوی سه جانبه گزارشی منتشر نشده است٬ اما عباس عراقچی پیش از برگزاری این نشست گفته بود که قرار است این سه تن در مورد تحریم‌ها گفت‌و‌گو کنند. او توضیح داده بود «از آن‌جایی که بسیاری از تحریم‌های یک‌جانبه توسط آمریکا اعمال شده٬ بنابراین لازم است در این مورد و برخی مسائل دیگر٬ توافق نهایی بین وزیران خارجه دو کشور انجام شود.»

جان کری پیش از دیدار با آقای ظریف و خانم اشتون خاطرنشان کرده بود که مسائل حل نشده‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی وجود دارد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود که سفر جان کری به ژنو با هدف انجام هر کمکی که ممکن است برای کاهش یا رفع اختلافات با ایران صورت می‌گیرد. به گفته این مقام ارشد٬ آقای کری به دعوت کاترین اشتون تصمیم گرفته است که دیدار خود از خاورمیانه را ناتمام گذاشته و به سوییس سفر کند.

مذاکرات هسته‌ای در ژنو از ۱۶ آبان‌ماه آغاز شده است و تا کنون طرفین مذاکره کننده این گفت‌و‌گوها را «مثبت» و در عین حال «پیچیده» ارزیابی کرده‌اند.

روز پنجشنبه٬ ۱۶ آبان‌ماه پس از پایان یافتن مذاکرات ایران از امکان نگارش توافقنامه‌ای میان ایران و ۱+۵ خبر داد و آمریکا نیز اعلام کرد که امکان دارد در صورت حصول توافق٬ جامعه بین‌المللی اندکی از فشار تحریم‌ها بر ایران بکاهد.

قرار است مذاکرات هسته‌ای در ژنو صبح شنبه از سر گرفته شود.

هم اکنون وزرای خارجه آمريکا، آلمان، فرانسه و بريتانيا و ايران در ژنو حضور دارند و قرار است وزير خارجه روسيه نيز به آنها بپیوندد.
XS
SM
MD
LG