لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

ظریف: پول نفتمان در اثر سیاست غلط در اختیار غرب قرار گرفت


محمد‌جواد ظریف در دانشگاه تهران- ۱۲ آذرماه ۱۳۹۲
محمد‌جواد ظریف در دانشگاه تهران- ۱۲ آذرماه ۱۳۹۲
وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در دفاع از سیاست خارجی این وزارتخانه٬ گفت که مذاکره به معنای رسیدن به تفاهم است و نه قرائت بیانیه و در عین حال افزود که پول نفت ایران به دلیل ‌«سیاست غلط و ندانم‌کاری» در اختیار غربی‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ محمدجواد ظریف ۱۲ آذرماه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که «نباید اجازه دهیم که در سایه کابوس هسته‌ای زندگی کنیم»٬ گفت: «وظیفه سیاست خارجی کمک به توسعه است و نه جلوگیری از توسعه… سیاست خارجی باید هزینه‌زدا باشد٬ نه هزینه‌زا.»

وی افزود: «نمی‌توانیم منتظر بمانیم که دیگران برای ما تحرک کنند و تصمیم بگیرند که چه زمانی می‌خواهند مذاکره انجام دهند. ما باید تصمیم بگیریم که با چه شرایطی و با چه چارچوبی و چه زمانی می‌خواهیم مذاکره کنیم. البته مذاکره به معنای رسیدن به تفاهم است٬ نه به معنای قرائت بیانیه.»

در جریان مذاکرات ژنو٬ درنهایت ایران و ۱+۵ موفق شدن سوم آذرماه و پس از ۱۰ سال به توافق هسته‌ای دست یابند. اگرچه این توافق با استقبال بسیاری از مردم و سیاست‌مداران داخلی قرار گرفت٬ جمعی از محافظه‌کاران نیز به آن تاختند و آن را به ضرر ایران دانستند.


برخی از مطبوعات متعلق به محافظه‌کاران٬ نظیر کیهان از جمله تاکید دارند که به حق غنی‌سازی ایران به طور مستقیم در متن توافقنامه اشاره‌ای نشده است.

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه درباره این قبیل اظهارات گفت: «غنی‌سازی در متن توافق وجود دارد. در متن بیانیه کاخ سفید نیست. من بر روی متن سندی که توسط همه صادر شده ایستاده‌ام… برخی در داخل٬ "فکت شیت" کاخ سفید را مبنای توافق هسته‌ای قرار می‌دهند ولی برنامه اقدام مشترک اعلام شده از طریق سایت رسمی کشور را اهمیت نمی‌دهند.»

«پول نفتمان در اثر ندانم‌کاری در اختیار غرب قرار گرفته بود»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان که توافق هسته‌ای را «توهین» به مردم ایران و به منزله بازگردندن «قطره به قطره‌» پول ملت دانست گفت: «ما پولی را که دولت مورد حمایت شما داد پس‌ می‌گیریم. آیا ما این پول را در اختیار غرب گذاشتیم؟ ما پول نفت کشورمان را که به دلیل سیاست‌های غلط و ندانم‌کاری‌ها در اختیار غربی‌ها قرار گرفت٬ پس می‌گیریم.»

وی افزود: «آیا این توهین به مردم ما نبود که پول نفتمان را نمی‌توانیم به کشور بازگردانیم؟ آیا توهین به ملت ایران نبود که برای برگرداندن هر یک دلار پول این مردم٬ هشت تا ۳۰ سنت پول به واسطه می‌دادیم تا پول خودمان را برگردانیم؟»

محمدجواد ظریف تاکید کرد: «اگر پول کشور را قسطی برمی‌گردانیم٬ این پول در گذشته مانده بود. اقلا ما آن را قسطی برمی‌گردانیم.»

وزیر خارجه ایران در ادامه اطمینان خاطر داد که در مذاکرات هسته‌ای «ذره‌ای از حقوق این مردم کم نشده» و وزارت خارجه در حق عزت مردم ذره‌ای کوتاه نیامده است.

ایران در پایان ریاست جمهوری خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود

آقای ظریف در بخشی دیگر از سخنانش با اظهار این‌که «جمهوری اسلامی ایران در پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی مهم‌ترین قدرت منطقه بود» افزود: «در طول چندسال گذشته برخی تلاش می‌کنند ایران را به یک مشکل ساختگی وابدارند و از این مسیر مانع حضور فعال ایران در عرصه بین‌المللی شوند.»

وی بدون اشاره‌ به کشور خاصی٬ گفت «دیگران» در سال‌های گذشته در جهت «تخلیه استراتژیک ایران» تلاش کردند و افزود: «این حکومت‌ها تلاش می‌کردند که طراحی خود را به گونه‌ای در منطقه پیش ببرند که ایران را به قدرت میانی منطقه تبدیل کنند.»

وی تاکید کرد که هدف دولت یازدهم «بازگرداندن تدریجی» این توان استراتژیک است.
XS
SM
MD
LG