لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

ظریف برای توضیح درباره تماس تلفنی روحانی و اوباما به مجلس می‌رود


وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای ارائه توضیحاتی درباره تماس تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما به مجلس دعوت شده است. به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس آقای ظریف نهم مهرماه به این منظور به مجلس خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری جمهور اسلامی، ایرنا، حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم مهرماه گفت: «این کمیسیون در جلسه عصر سه‌شنبه هفته جاری خود با دعوت از دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، به بررسی و ارزیابی سفر رئیس جمهوری به نیویورک می‌پردازد.»

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گفته است: «قرار است ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی در مورد دیدارهای روحانی با مقام‌های کشورهای مختلف و تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان و اوباما توضیحاتی ارائه دهد.»

گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما ۵ مهرماه در آخرین دقایق حضور آقای روحانی در نیویورک انجام شده است.

به گفته آمریکا این مکالمه ۱۵ دقیقه‌ای به درخواست ایران انجام شده و با واسطه مترجم صورت گرفته است. با این‌حال حسن روحانی می‌گوید که این طرف آمریکایی بود که تماس تلفنی را برقرار ساخت.

به گزارش خبرگزاری مجلس ایران، خانه ملت، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی با اظهار این‌که «اصرار اوباما برای گفت‌و‌گو با روحانی، نشانه جایگاه والای ایران در دنیا» است، گفته است: «دعوت از ظریف برای تشریح دستاوردهای سفر نیویورک، در دستور کار کمیسیون امنیت ملی است.»

در کنار مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و امریکا که در طول ۳۴ سال حیات جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است، محمدجواد ظریف نیز ۴ مهرماه در نیویورک با وزرای خارجه گروه ۵+۱، از جمله جان کری، در مورد مسائل هسته‌ای گفت‌و‌گو کردند و در حاشیه این نشست نیز وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر گفت‌و‌گوی مستقیم داشتند.

آخرین دیدار مستقیم و رسمی در سطح وزیران خارجه ایران و آمریکا به گفت‌و‌گوی ابراهیم یزدی و سایروس ونس در سال ۱۹۷۹ باز می‌گردد.

پس از دیدار ۴ مهرماه، وزیر خارجه ایران جان کری را «بسیار مثبت» توصیف کرد و آقای کری نیز گفته است که او و همکاران در گروه ۵+۱ محمد جواد ظریف را تحسین می‌کنند که به گفته بود «در لحن بسیار متفاوت بود».

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین مکالمه تلفنی روسای جمهور دو کشور در حالی صورت گرفته است که پیش از آن رهبر جمهوری اسلامی از «نرمش قهرمانانه» در سیاست خارجی ایران دفاع کرده بود.

در همین زمینه حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پنجم مهرماه تأکید کرد که آقای روحانی مجوز لازم برای گفت‌و‌گو با اوباما را از نظام گرفته بود.

حسن روحانی نیز خود تأکید کرده است که هر گونه سیاستی که جمهوری اسلامی در پیش بگیرد، در چارچوب عزت و مصلحت و همچنین سیاست کلی ترسیم شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود.
XS
SM
MD
LG