لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

«۱۴ دانشجو در رابطه با حادثه سال ۸۸ کوی دانشگاه محکوم شدند»


یکی از تجمع های دانشجویان مقابل کوی دانشگاه تهران
یکی از تجمع های دانشجویان مقابل کوی دانشگاه تهران
دو سال پس از حادثه حمله به کوی دانشگاه تهران، گزارش‌ها حاکی است که بر اساس جدیدترین احکام قضایی، ۱۴ دانشجوی این دانشگاه محکوم به تحمل حبس، شلاق و پرداخت جریمه نقدی شده‌اند. پیشتر نیز منابع دانشجویی از صدور احکام مشابه برای حدود ۴۰ دانشجو خبر داده‌ بودند.

به گزارش وب سایت خبری «دانشجو نیوز»، بر اساس احکام صادر شده از سوی نهادهای قضایی جمهوری اسلامی، این دانشجویان در مجموع به تحمل بیش از هفت سال و نیم حبس محکوم شده‌اند که به جز دو مورد آن‌‌ها که حبس تعزیری اعلام شده‌اند، ما بقی آن‌ها، حبس‌ تعلیقی، با تعلیق چهار و پنج ساله هستند.

دانشجو نیوز افزوده که ۱۱ تن از این دانشجویان به پرداخت جریمه نقدی، از ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان، محکوم شده و یک تن نیز به تحمل ۷۴ ضربه شلاق یا پرداخت سه میلیون تومان جریمه نقدی، محکوم شده است.

مصطفی خسروی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت و از افرادی که این پرونده را از نزدیک دنبال می‌کند، در گفت‌وگو با رادیو فردا، ضمن تأیید این خبر گفته است که در این پرونده جای شاکی و متهم عوض شده است.

به گفته وی، این احکام در حالی علیه دانشجویان صادر شده‌ است که «این دانشجویان افرادی بودند که خودشان شاکیان این پرونده بودند»، «مورد هجوم قرار گرفته بودند» و به دادگاه رفته بودند «تا حقی را اعاده کنند».

۲۵ خردادماه ۱۳۸۸ و سه روز پس از انتخابات رياست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پيروز آن اعلام شد، تحصن دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران در خيابان اميرآباد، با حمله و تيراندازی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشيده شد.

اگرچه هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این حمله به فرماندهی چه افرادی صورت گرفته، ویدئوی منتشر شده از آن واقعه به گمانه‌زنی‌ها در مورد دست داشتن نیروهای بسیجی و یگان ویژه، نیروی انتظامی تهران بزرگ، در این سرکوب مطرح شد.

منابع خبری در حالی از محکومیت ۱۴ دانشجوی دانشگاه تهران خبر داده که اوایل خرداد ماه نیز منابع دانشجویی از محکومیت نزدیک به ۴۰ تن از دانشجویان به احکام حبس تعزیری و جریمه نقدی گزارش داده بودند؛ مدتی پس از آنکه دادستان کل کشور از صدور احکام جزایی برای «۴۰ نفر» در رابطه با حوادث کوی دانشگاه و ساختمان سبحان خبر داده بود.

با این‌حال، بر اساس اخبار منتشر شده و اظهارات منابع آگاه، تا کنون به جز دانشجویان، هیچ مسئول دولتی و افراد نزدیک به نیروهای شبه نظامی که از آنها به عنوان «لباس شخصی» نام برده می شود در ارتباط با این پرونده محکوم نشده است.

در پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ نیز، که بر اساس گزارش‌های رسمی در آن یک دانشجو کشته، یک نفر زخمی و تعداد زیادی نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند، تنها یک سرباز وظیفه به اتهام دزدیدن یک ریش تراش محکوم شد و عاملان اصلی آن حملات هرگز محکوم نشدند.
XS
SM
MD
LG