لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

بازداشت «دو شهروند بریتانیایی مظنون به همکاری با طالبان» در افغانستان


تأمین امنیت شهر لشگرگاه، پایتخت هلمند، از روز چهارشنبه به نیروهای افغان واگذار شده است.
تأمین امنیت شهر لشگرگاه، پایتخت هلمند، از روز چهارشنبه به نیروهای افغان واگذار شده است.
مقامات لندن روز پنجشنبه اعلام کردند که نیروهای بریتانیایی حاضر در افغانستان دو شهروند بریتانیایی را که مظنون به همکاری با طالبان هستند، در منطقه جنگی استان هلمند افغانستان بازداشت کرده‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین، وزارت امور خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای بازداشت دو تبعه بریتانیا در افغانستان را تأیید کرده و افزوده است که مسئولان سفارت بریتانیا در جریان این بازداشت قرار دارند و در حال ارائه کمک‌های لازم هستند.

روزنامه سان، چاپ بریتانیا و ایرلند، ضمن اعلام این خبر نوشته است که به نظر می‌رسد این دو نفر، که زمان بازداشت لباس افغان بر تن داشته‌اند، دارای ملیت دوگانه هستند و ظن آن می‌رود که حین همکاری با طالبان، به طور ویژه سربازان بریتانیایی را هدف قرار می‌داده‌اند.

این روزنامه می‌افزاید که در حال حاضر این دو نفر در یکی از پایگاه‌های نظامی در افغانستان نگهداری می‌شوند.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای بازداشت دو فرد را در افغانستان از سوی نیروهای بریتانیایی تأیید کرده و آورده است که این دو نفر خودشان مدعی شده‌اند که تبعه بریتانیا هستند. این وزارتخانه از دادن توضیحات بیشتر خودداری کرده است.

اگرچه روزنامه سان و همچنین شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرده است که دو فرد بازداشت شده مظنون به همکاری با طالبان هستند، خبرگزاری فرانسه تأکید کرده است که وزارت خارجه در این خصوص اظهار نظری نکرده و این ادعا را تأیید یا تکذیب نکرده است.

خبر بازداشت این دو نفر در حالی منتشر شده است که نیروهای بریتانیایی روز چهارشنبه، ۲۹ تیرماه، به طور رسمی مسئولیت برقراری امنیت در لشگرگاه، پایتخت استان هلمند را به نیروهای افغان واگذار کردند.

در چند روز اخیر ناتو همچنین تأمین امنیت استان‌ بامیان و شهر شرقی «مهترلام» را نیز به نیروهای افغان محول کرده‌ است. امنیت شهر هرات نیز از روز پنجشنبه از سوی نیروهای افغان تأمین می‌شود.

در حال حاضر ۱۳۲ هزار نیروی ناتو، از جمله ۹ هزار و ۵۰۰ سرباز بریتانیایی، در افغانستان خدمت می‌کنند.

نیروهای نظامی خارجی متعهد شده‌اند که پس از انتقال کامل قدرت انتظامی و امنیتی به نیروهای محلی افغان، تا پایان سال ۲۰۱۴ خاک این کشور را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG