لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

تفتيش منازل و دستگيری دانشجويان امیرکبیر


یک روز پس از دستگيری ده‌ها تن از دانشجويان معترض در دانشگاه اميرکبير تهران، گزارش‌ها حاکی است روز سه‌شنبه نیز نيروهای امنيتی و اطلاعاتی با مراجعه به منازل گروهی از فعالان دانشجويی آنها را بازداشت کرده‌اند.

شمار دقيق بازداشت شدگان روز سه‌شنبه مشخص نیست اما تاکنون بازداشت سه دانشجوی عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير (احمد قصابان، نريمان مصطفوی و مهدی مشايخی) و همچنین بازداشت یک عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت (عباس حکيم‌زاده) تایید شده است.

گفتگو با بهاره هدایت عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت (الهه روانشاد)


روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک سابق) در اعتراض به اقدام وزارت علوم و مديريت دانشگاه در دفن بقايای اجساد سربازان ايرانی کشته شده در جنگ با عراق، تجمعی اعتراضی در دانشگاه برگزار کردند.

در اين تجمع دانشجويان به «سوء استفاده سياسی و تبليغاتی از دفن شهيدان جنگ» اعتراض کرده و آن را «بهانه سرکوب حرکت‌های اعتراضی دانشجويی» دانستند.

به هنگام برگزاری اين تجمع اعتراضی، برخی نيروهای شبه‌نظامی بسيجی، که به گفته دانشجويان معترض، از خارج دانشگاه برای مقابله با اين تظاهرات وارد شده بودند، با دانشجويان معترض درگير شده و به ضرب و جرح آنها پرداختند.

در جریان این درگیری نيروهای امنيتی و انتظامی شمار زیادی از معترضان را دستگیر کردند. در برخی گزارش‌ها تعداد بازداشت شدگان حدود ۷۰ نفر ذکر شده بود.

از سوی دیگر،‌ روز سه‌شنبه اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير به همراه خانواده چهار دانشجوی اين دانشگاه، حسين ترکاشوند، مجيد توکلی، اسماعيل سلمانپور و کوروش دانشيار، با مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، ديدار کردند.

اين چهار دانشجو از جمله افرادی هستند که در روز ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ در مراسم بزرگداشت مهدی بازرگان، اولين نخست وزير ايران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بازداشت شدند و اکنون در اعتراض به بازداشت غيرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

آقای کروبی در اين ديدار گفت: «می‌خواهند با دفن شهيد در دانشگاه، با هر بهانه‌ای با دانشجويان برخورد کنند».

خبرنامه اميرکبير، پايگاه خبری تحليلی دانشجويان دانشگاه اميرکبير، اسامی ۲۵ نفر از بازداشت شدگان حوادث اخير را منتشر کرده است.
XS
SM
MD
LG