لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

هفت نماینده مجلس: کنار گذاشتن طرح سوال از احمدی نژاد «کام مردم را شیرین می کند»


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
سه روز مانده به حضور محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان، هفت نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی خواستار آن شدند تا به جای سوال از رییس جمهوری، مشکلات «از طریق تعامل دو جانبه» حل شود.

احمد توکلی، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، پرویز سروری، زهره الهیان، حسین نجابت و حسین فدایی با انتشار بیانیه‌ای ابراز نگرانی کردند که سوال از رییس جمهوری اسلامی ایران در مجلس به «اغراض متعارف سیاسی آلوده شود» و فضا را «احتمالا ناشفاف‌تر» کند.

این نمایندگان در ادامه با تاکید بر این‌که کنار گذاشتن طرح سوال از رییس جمهوری «کام مردم را شیرین و دشمن را مایوس می‌کند»، پیشنهاد کردند تا به جای به جریان افتادن این طرح، محمود احمدی‌نژاد در همین هفته به مجلس «دعوت شود» و با نمایندگان به گفت‌و‌گو بنشیند.

نمایندگان خواستار آن شدند که نمایندگان مجلس با دولتمردان به گفت‌و گو بنشینند و «با تعاملی دوجانبه برای چاره‌جویی مشکلات واقعی، اهتمام ورزند».

این درخواست در حالی مطرح شده که قرار است محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان که حول ۱۰ محور مطرح شده است، پاسخ دهد.

همزمان با انتشار بیانیه این هفت نماینده مجلس، روح‌الله حسینیان، نماینده تهران از «حتمال منتفی شدن» طرح سوال از رییس جمهوری در روز چهارشنبه سخن به میان آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای حسینیان روز یکشنبه گفت: «بگومگوها و جدال‌های سیاسی شیرینی انتخابات را به کام مردم تلخ‌ می‌کند. پیشنهاد می‌کنم که سوال از رییس جمهوری بعد از برگزاری دور دوم انتخابات مطرح شود... احتمال منتفی شدن سوال از رییس جمهوری در جلسه علنی روز چهارشنبه وجود دارد.»

وی افزود: «بسیاری از دوستان در حال تلاش و مذاکره هستند که سوال از رییس جمهوری قبل از تعطیلات عید در صحن علنی مجلس مطرح نشود.»

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، بیستم اسفند‌ماه، احتمال موکول شدن سوال از رییس جمهوری ایران به مجلس نهم را رد کرد و گفت که بر اساس آیین نامه، مسائلی نظیر سوال و استیضاح «اصلا» به مجلس بعدی منتقل نمی‌شود.

وی افزود: «سوال از رییس جمهوری نمی‌تواند آثاری برای مجلس بعد باقی بگذارد و به هر حال در مجلس هشتم به اتمام خواهد رسید.»

آقای باهنر تاکید کرد: «در طول ۳۳ سال گذشته هيچ‌گاه موضوع سوال از رييس‌جمهوری مطرح نشده و يك تابو بوده است.»

طرح سوال از محمود احمدی نژاد از سال ۸۹ بارها به جریان افتاده و در نیمه راه متوقف شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ۲۱ اسفندماه گزارش داد که به گفته برخی از نمایندگان، به تعویق افتادن این طرح و عدم اعلام وصول طرح سوال از رییس جمهوری از سوی هیات رییسه مجلس، ممکن است به دلیل نگرانی از «رو شدن پرونده‌هایی باشد که زیر دست» آقای احمدی‌نژاد است.

این طرح در نهایت آذرماه سال جاری، بار دیگر با ۷۹ امضا به هیات رییسه مجلس ارائه شد و بر همین اساس محمود احمدی نژاد برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس فراخوانده شد.

علی لاریجانی ۲۰ اسفندماه درباره حضور محمود احمدی در مجلس در روز چهارشنبه گفت: «این موضوع مسئله پیچیده‌ای نیست. سوالی هست که چند بند دارد. به نظر من یک رفتار دموکراتیک و منطقی است و خیلی نباید آن را بزرگ کرد.»

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه به مدت یک ساعت فرصت دارد تا با حضور در صحن علنی مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ دهد که مشروح این جلسه نیز به طور زنده از رادیو فرهنگ پخش خواهد شد.
XS
SM
MD
LG