لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

آغاز رأی‌گيری در انتخابات رياست جمهوری افغانستان


انتخابات رياست جمهوري در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:55 0:00


در ميان تدابير شديد امنيتی و با وجود تهديد‌های مکرر گروه طالبان به برهم زدن انتخابات، مردم افغانستان برای تعيين رئيس جمهوری کشور از دقایق اولیه صبح روز پنجشنبه به پای صندوق‌های رأی رفتند.

رأی‌گيری ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شد، اما در همان ساعت‌های نخست باز شدن حوزه‌ها گزارش‌هايی در مورد اصابت چندين خمپاره به حوزه‌های رأی‌گيری در شهرهای قندهار، کندوز و غزنه، منتشر شد.

به‌رغم گزارش‌ها در مورد حملات خمپاره‌ای، خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که در چندين حوزه رأی‌گيری، مشتاقان برای انداختن رأی خود به صندوق‌ها در صف‌های طولانی به انتظار ايستاده‌اند.

شبه‌نظاميان طالبان در روزهای منتهی به انتخابات، حملات گسترده‌ای را عليه نيروهای دولتی و ائتلاف تدارک ديده و به مورد اجرا گذاشتند، و در چندين نوبت اعلام کردند که مانع از برگزاری انتخابات خواهند شد. با اين همه ناظران سازمان ملل که بر جريان امور نظارت دارند، ميزان مشارکت مردم را اميدوارکننده خوانده‌اند.



خبرگزاری رويترز به نقل از عالم صديق سخنگوی هيئت سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات افغنستان گزارش می‌دهد: «اکثريت حوزه‌های رأی‌گيری به روی مردم گشوده شده و ملزومات برای اخذ رأی مردم تحويل داده شده است. البته گزارش‌هايی در مورد چندين حمله به خصوص در نواحی جنوب و شرق کشور دريافت کرده‌ايم. اما در حوزه‌های رأی‌گيری شمال، پايتخت و برخی مناطق شرقی، رأی‌دهندگان برای انداختن رأی خود در صف‌های انتظار ايستاده‌اند».

در شهر کابل تمام مراکز اداری و تجاری بسته است و خودروهای گشت پليس به طور مرتب معدود خودروهای ترددکننده در سطح شهر را متوقف و مورد بازرسی قرار می‌دهند.

زنان افغان در انتظار انداختن رأی به صندوق، قندهار، پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸

حامد کرزای رئيس جمهوری افغانستان از جمله نخستين کسانی بود که در رأی‌گيری شرکت کرد. آقای کرزای در اين انتخابات رقابت سختی با عبدالله عبدالله، وزيرامور خارجه پيشين خود، دارد.

بر طبق نظرسنجی‌ها آقای کرزای، با اکثريت مطمئنی از آرا، انتخابات را به نفع خود به پايان خواهد برد، اما در عين حال برخی ناظران احتمال کشيده شدن انتخابات به دور دوم را هم چندان دور از انتظار نمی‌بينند.

اعلام نتايج اوليه و رسمی انتخابات دست‌کم دو هفته به طول خواهد انجاميد و در صورت کشيده شدن انتخابات به دور دوم، اواسط پاييز بايد در انتظار انتخاباتی ديگر در افغانستان بود.

آقای کرزای به هنگام انداختن رأی خود به صندوق گفت: «تمام شدن انتخابات در همان دور اول به نفع ملت افغانستان است».

دولت افغانستان از رسانه‌های داخلی و بين‌المللی درخواست کرده است تا در طول ساعت‌های رأی‌گيری گزارشی در مورد خشونت‌ها در سطح کشور منتشر نکنند.
XS
SM
MD
LG