لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

تنفیذ حکم احمدی‌نژاد در غیاب گروهی از شخصیت‌های مهم سیاسی


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، حکم دومین دوره چهار ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را در غیاب رفسنجانی، خاتمی، کروبی و موسوی تنفیذ کرد.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در حضور رؤسای قوای مقننه و قضائیه، دبیر شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیران و اعضاء دولت برگزار شد.

بنا به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی ایلنا، در این مراسم برخی از اعضاء مجلس خبرگان رهبری و نیز برخی سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران نیز حضور داشتند.

در گزارش‌های ارسالی خبرگزاری‌های ایران هیچ اشاره‌ای به حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری نشده است.

علاوه بر این، بر پایه گزارش‌های مخابره شده، محمد خاتمی نیز از جمله غایبان شاخص این مراسم بوده است. از دیگر غایبان بزرگ این مراسم می‌توان به اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی و میرحسین موسوی اشاره کرد.

پارلمان‌نیوز، پایگاه خبری فراکسیون خط امام، نیز به غیبت عده‌ای از چهره‌های سرشناس مجلس خبرگان از این مراسم همچون ابراهیم امینی، حسن روحانی و علی رازینی اشاره کرده است.

در میان نامزدهای رقیب آقای احمدی‌نژاد در دهمین انتخابات ریاست جمهوری تنها محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این مراسم شرکت داشت.

پیشتر امیدوار رضائی، برادر آقای رضائی و نماینده مسجد سلیمان در مجلس، از حضور وی در این مراسم خبر داده و گفته بود: «شركت در مراسم تنفيذ، احترام به رهبري است، نه تأييد كامل احمدی‌نژاد».

وی همچنین تصریح کرده بود که حضور آقای رضائی در مراسم به دلیل میزبانی رهبر و نیز توصیه مراجع تقلید به تقویت رابطه با رهبری، صورت می‌گیرد و به این معنا نیست که وی نسبت به انتخابات و حوادث پس از آن نقدی نداشته باشد.

در مراسم تنفیذ، صادق محصولی، وزیر کشور، گزارشی در مورد انتخابات ارائه کرد و آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد هم سخنرانی کردند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شبکه دولتی العالم از قول رهبر جمهوری اسلامی گفته است که «مردم در این انتخابات به مبارزه با استکبار، مقابله با فقر و گسترش عدالت رأی دادند.»

زمان دقیق انجام مراسم تنفیذ از پیش اعلام نشده بود و در گزارش‌های خبری پس از آن هم اشاره‌ای به زمان انجام آن نشده است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی آغاز دوره ریاست جمهوری با تنفیذ رهبری آغاز خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد روز جمعه گذشته «از آغاز دوره اي جديد بعد از انتخابات دهم رياست جمهوري» خبر داده بود وی همچنین در مورد کسانی که در صحت و سلامت انتخابات تشکیک کرده‌اند گفت «بگذاريد مراسم تحليف برگزار شود ودولت کارش را شروع کند، يقه شان را مي گيريم و سرشان را مي چسبانيم به سقف».

در مراسم تنفیذ، محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری ایران، متن حکم تنفیذ را قرائت کرد.
XS
SM
MD
LG