لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

احمدی نژاد از پرتاب ماهواره‌های بزرگتر خبر داد


 محمود احمدی نژاد دستور پرتاب ماهواره اميد را صادر می کند، دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
محمود احمدی نژاد دستور پرتاب ماهواره اميد را صادر می کند، دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
رئيس جمهوری اسلامی از برنامه ايران برای پرتاب موشک‌های دوربرد به منظور فرستادن ماهواره‌های بزرگتر به فضا سخن می‌گويد.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران در همايش ايرانيان مقيم خارج از کشور، در سخنانی به «برخی بد اخلاقی‌ها» اشاره کرد و گفت که «برخی دشمنان پرتاب ماهواره اميد را «تحريک آميز» خواندند و اضافه کرد «دشمنان خبر ندارند موشک با برد ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کيلومتری قرار است ماهواره بزرگتری را به فضا بفرستد.»

آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود به نوع ماهواره مورد نظر و موشک‌های حمل‌کننده آن و يا زمان احتمالی پرتاب ماهواره‌های جديد به فضا توضيحی نداد.

ماهواره اميد بهمن ماه گذشته، پس از آنچه بيش از دو سال کار تحقيقاتی بومی خوانده شد، با ماموريت برقراری ارتباط با ايستگاه مخابراتی زمينی به فضا پرتاب شد.

فتح الله امی ناظر پروژه اميد اسفند ماه سال ۱۳۸۷ اعلام کرد که ماموريت اين ماهواره کوچک ۲۷ کيلوگرمی ۵۰ روزه تعريف شده و در اوائل فروردين ماه سال جاری به پايان خواهد رسيد.

محمود احمدی نژاد در زمان پرتاب اين ماهواره به فضا اعلام کرد که ماهواره اميد به فضا فرستاده شد «تا يکتا پرستی و صلح و عدالت را در جهان بگستراند». ديگر مقامات ايرانی نيز اعلام کردند که اين ماهواره اهداف صلح آميز را دنبال می‌کند.

سازمان ملی فضانوردی آمريکا (ناسا) موفقيت‌آميز بودن اين پرتاب را تأييد کرد. پس از اين بود که منابع نظامی در آمريکا، اروپا و اسرائيل پرتاب اين ماهواره را به دليل استفاده از فناوری موشکی پيشرفته برای ارسال آن به فضا را موجب نگرانی دانستند.

خبرگزاری رويترز روز بعد از پرتاب ماهواره اميد به نقل از يک مقام نظامی آمريکا گزارش داد که برنامه فضايی ايران ممکن است از فناوری استفاده کند که در موشک‌های باليستيک نيز می‌توان از آن بهره گرفت. با اين همه در همان زمان هم اعلام شد که که پرتاب ماهواره ايران به لحاظ نمادين واجد اهميت است اما موازنه راهبردی در منطقه را بر هم نمی‌زند.

پس از پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره اميد، محمد سليمانی وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد که ايران قصد دارد ۷ ماهواره ديگر نيز به فضا بفرستد.

رئيس جمهوری اسلامی ايران در ادامه سخنان خود در مورد برنامه های هسته ای ايران هم سخن گفت و اظهار داشت که دشمنان در صدد محروم ساختن ايران از دانش هسته‌ای و از ميان بردن استقلال ايران بودند . وی ضمن تأکيد بر ادامه فعاليت در زمينه غنی‌سازی اورانيوم گفت : «طبق برنامه‌ريزی برای توليد سوخت هسته‌ای جلو خواهيم رفت و احدی نمی تواند جلوی پيشرفت ملت ايران را بگيرد.»
XS
SM
MD
LG