لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

بازسازی جاده ديپلماتيک واشنگتن ـ دمشق


بشار اسد در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی گاردين، از باراک اوباما خواست که سفير دولت خود را به اين کشور بفرستد و به وعده خود در گشودن باب گفتگو عمل کند.

رئيس‌جمهوری سوريه در مصاحبه او با ايان بلک، دبير بخش خاورميانه روزنامه گاردين، در دمشق اظهار اميدواری کرد که با به پايان رسيدن دوران جرج بوش، دور تازه‌ای از روابط سوريه و آمريکا آغاز شود.

آقای اسد اميدوار است که واشنگتن در هيئت «داور اصلی در روند رو به زوال صلح خاورميانه ظاهر شود، چرا که هيچ جايگزينی برای آمريکا وجود ندارد».

بشار اسد در اين مصاحبه به سخن باراک اوباما که گفته بود «مشت‌های خود را بازکنيد» اشاره می‌کند و می‌گويد: «به اعتقاد من روی سخن رئيس‌جمهوری جديد آمريکا با ايران بود. ما هيچ وقت مشت خود را گره نکرده بوديم. ما هميشه در باره صلح سخن گفته‌ايم، حتی در زمان حمله اسرائيل به غزه.»

تلاش واشنگتن برای اعزام سفير به دمشق، بخشی از بازبينی در روابط دو کشور است که با آغاز به کار رئيس‌جمهوری جديد آمريکا در دستور کار قرار گرفته است.

در اواخر هفته جاری آقای اسد با جان کری، رئيس با نفوذ کميسيون روابط خارجی سنا، ديدار خواهد کرد. سناتور کری بلندپايه‌ترين مقام آمريکايی است که در سال‌های گذشته به سوريه سفر کرده است.

جان کری موافق بازگشت سفير آمريکا به سوريه بوده و از اين طرح پشتيبانی می‌کند. آخرين سفير آمريکا در سال ۱۳۸۴ و پس از قتل رفيق حريری، نخست‌وزير پيشين لبنان، از دمشق فراخوانده شد.

به‌رغم آنکه سوريه به شدت مشارکت در اين قتل و اطلاع از آن را رد می‌کند، اما باور کلی آن است که دمشق دست‌کم در طرح و پشتيبانی از اين قتل سياسی دست داشته است.

بشار اسد در مصاحبه با رونامه گاردين می‌گويد: «وجود سفير مهم است. فرستادن اين نماينده‌های ويژه مهم است. آمدن اين تعداد سناتور به سوريه نشانه خوبی است، نشان می‌دهد که دولت جديد آمريکا خواهان گفتگو با سوريه است. آنچه که ما از آنها ـ اوباما، کلينتون و ديگران ـ شنيده‌ايم مثبت است».

با اين همه آقای اسد اضافه کرد: «ما در دوران ايما و اشاره هستيم، هنوز هيچ چيز عينی و واقعی اتفاق نيفتاده است».

رئيس‌جمهوری سوريه با اشاره به اميدی که به تغيير اساسی در سياست واشنگتن در قبال سوريه دارد، گفت که سوريه از سفر ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده قرارگاه مرکزی ارتش آمريکا به دمشق برای بحث پيرامون همکاری در عراق و امور ديگر استقبال می‌کند.

سفر ژنرال پترائوس به سوريه را کاخ سفيد در زمان رياست‌جمهوری جرج بوش لغو کرد. آقای اسد می‌گويد: «ما مايليم با دولت آمريکا گفتگو کنيم. ما مايل هستيم که پترائوس را در سوريه ببينيم».

بشار اسد نسبت به رسيدن به صلحی پايدار با دولت جديد اسرائيل که احتمالاً ائتلافی از نيروهای راست و ميانه خواهد بود، اظهار نااميدی می‌کند و می‌گويد: «شرط‌بندی کردن روی دولت اسرائيل موجب اتلاف وقت است». با اين همه آقای اسد معتقد است که مذاکرات صلح به تدريج آغاز خواهد شد.

آقای اسد در اين مصاحبه به موضوع متحد راهبردی خود در منطقه، يعنی ايران، هم اشاره کرد و در اين مورد به اروپا و آمريکا توصيه کرد که با اين کشور وارد مذاکره شوند و اميد واهی به انتخابات رياست‌جمهوری سال آينده نبندند. او گفت: «در ايران در مورد مسائل ملی اتفاق نظر وجود دارد و نبايد به ادبياتی که استفاده می‌شود، توجه کرد».

بشار اسد می‌گويد : «من به اوباما و اروپايی‌ها می‌گويم: وقت خود را بر سر اين موضوع هدر ندهيد. پيش برويد و گفتگو کنيد. تنها را‌ه‌حل، مذاکرات مستقيم است».
XS
SM
MD
LG