لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

باهنر: اگر توصیه رهبری نبود ۸ تا ۹ نفر رأی نمی‌آوردند


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
تنها ساعاتی پس از رأی اعتماد مجلس به ۱۸ نفر از ۲۱ وزير معرفی محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس هشتم، اظهار داشت که با توصيه‌های رهبری وزرای بيشتری رد صلاحيت نشدند.

آقای باهنر گفت: «به هر حال همه چيز به خير گذشت و پيام رهبری بود که نقش مهمی در اين زمينه ايفا کرد. در زمان شمارش آرا فضا را اين طور می‌شد ديد که اگر توصيه رهبری نبود احتمال داشت که ۸ الی ۹ نفر از وزرا رأی نياورند و اين آغاز خوبی برای دولت نبود».

نايب رئيس مجلس در ادامه آنچه «تيزبينی» رهبری خواند را باعث ايجاد تغيير در تحليل نمايندگان دانست، تغييری که اگر صورت نمی‌گرفت تعداد وزرای رد صلاحيت شده به مراتب بيشتر از سه نفر می‌شد.

معرفی کابينه دهم به مجلس از ابتدا با انتقادهای فراوانی روبه‌رو بود، از نحوه معرفی کابينه به مجلس تا عدم رايزنی با نمايندگان بر سر مصاديق تا به ميان آوردن گزينه‌هايی که به باور برخی نمايندگان از تجربه درخور با وزارتخانه مربوطه همراه نبودند.

به همين خاطر از همان ابتدا در مورد اين که چند نفر از وزيران نمی‌توانند رأی اعتماد مجلس را به دست آورند، گمانه‌زنی‌هايی مطرح شد. ابتدا محمدرضا باهنر اعلام کرد که ۴ يا ۵ نفر از وزيران رأی نمی‌آورند و دو نفر هم مشکوک هستند.

محمدحسن ابوترابی فرد نايب رئيس اول مجلس هم نظر باهنر را تأييد کرد. پس از نظر اين دو نايب رئيس، برخی از نمايندگان هم با دو برابر و سه برابر کردن اين آمار از افتادن يک سوم کابينه دهم خبر دادند. به طور نمونه احمد توکلی اظهار نظر کرد که «يک سوم کابينه رأی نمی‌آورد».

کم تجربگی، عدم تناسب سابقه و تجربه کاری وزرای پيشنهادی با مقامی که برايشان در نظر گرفته شده بود، از جمله مهم‌ترين دلايلی بود که احمد توکلی برای عدم اعتماد به آنها مطرح کرد.

آقای باهنر در ادامه اظهارات خود در جلسه افطاری پنج‌شنبه شب جامعه اسلامی مهندسين، در مسجد دانشگاه امام صادق گفت: «اگر پيام رهبری نبود احتمال می‌دهيم که وزرای نفت، صنايع، بازرگانی، تعاون، راه و ترابری و حتی وزارت خارجه رأی نمی‌آوردند».

بنا به گفته آقای باهنر آيت‌الله خامنه‌ای به نمايندگان مجلس پيام داده بود که در کارآمدی وزرای پيشنهادی بر نظر رئيس‌جمهور اعتماد کنند.

روز پنجشنبه محمود احمدی‌نژاد پس از پايان سخنان موافق و مخالف وزيران پيشنهادی در صحن مجلس گفت: «صحنه اين چهار پنج روز نشان داد که دموکراسی در ايران حقيقی است و يک الگوی جديد از دموکراسی را به دنيا ارائه کرد».

محمود احمدی‌نژاد سه ماه وقت دارد تا برای وزارتخانه‌هايی که وزرای آن نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگيرند، نامزدهای جديد معرفی کند.
XS
SM
MD
LG