لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

عرضه بخشی از سهام بانک ملت در بورس تهران


روز چهارشنبه با عرضه بخشی از سهام بانک ملت در بورس، برای نخستين بار سهام يک بانک دولتی در بازار عرضه می‌‌شود.

بانک ملت نخستين بانک دولتی است که مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی قرار است سهام آن در بازار بورس تهران ارائه شود. بنابر اعلام بورس اوراق بهادار تهران، ۵درصد معادل ۶۵۵ميليون سهم بانک ملت در روز چهارشنبه عرضه خواهد شد.

اسماعيل غلامی، معاون امور آماده سازی سهام و شرکت های سازمان خصوصی سازی در خصوص ميزان عرضه بانک ملت در بورس گفت: «در روز اول پنج درصد از سهام بانک به عنوان کشف قيمت وارد بورس می‌شود و ۲۵ درصد از سهام بابت رد ديون و۳۰ درصد به سهام عدالت تعلق می گيرد».

غلامرضا خليل ارجمندی، عضو هيات مديره شرکت بورس، می‌گويد که با استفساريه‌ای که در اين خصوص از آيت الله خامنه‌ای شده از هر صنعت بايد ۲۰ درصد دراختيار دولت باشد و بقيه آن به بخش خصوصی واگذار شود.

با کسر در صدهای فوق تنها مجموع ۲۵ در صد از سهام بانک ملت قابليت عرضه در بورس را خواهد داشت.

شمس الدين حسينی وزير امور اقتصادی و دارايی پيشتر در همايش معرفی بانک ملت گفته بود که عرضه سهام بانک ملت به روش تعهد پذيره‌نويسی انجام خواهد شد، اما محمد آرام بنيار مديرعامل شرکت تامين سرمايه امين که قيمت گذاری بانک ملت را برعهده دارد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که اين روش به کار گرفته نخواهد شد، «چون در تعهد پذيره‌نويسی به ديگران اطمينان داده می‌شود که اين سهم ارزنده است».

او در توضيح اين مطلب افزود: «در صورتی که عرضه با روش تعهد‌ پذيره‌نويسی انجام می‌شد قيمت تعيين و گزارش آن افشا می‌شد».

مديرعامل شرکت تامين سرمايه امين در مورد ارزش دارايی های بانک ملت گفت: «ارزش دارايی های بانک ملت ۱۸۰۰ ميليارد تومان است که قيمت دارايی آن به ازای هر سهم و به قيمت سال ۸۳، ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان است».
XS
SM
MD
LG