لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

بایدن به اسرائیل در مورد حمله به ایران هشدار داد


 جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوری آمريکا
جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوری آمريکا
معاون رئيس جمهوری آمريکا به دولت جديد اسرائيل هشدار داد که حمله نظامی به ايران عملی نسنجيده و نابخردانه خواهد بود.

جو بايدن سه شنبه در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن بيان اين مطلب اضافه کرد که به باور او بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير جديد اسرائيل، دست به چنين اقدامی نخواهد زد. با اين همه، به باور تحليل‌گر روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تايمز اين‌گونه اظهار نظرها تأکيدی است بر وجود اختلاف بر سر پاره‌ای از موضوعات، از جمله روند صلح اسرائيلی‌ـ فلسطينی و نحوه مواجهه با ايران، ‌بين دولت جديد اسرائيل و دولت باراک اوباما.

در حالی که دولت اوباما در چند هفته گذشته تلاش‌هايی برای تماس با ايران به انجام رسانده است، اما مقام‌های اسرائيلی به دليل نگرانی از پيشرفت دانش هسته‌ای ايران و اينکه اين فناوری بتدريج به تهديدی برای موجوديت اسرائيل بدل خواهد شد، لحن بيش از پيش تهاجمی و خصمانه‌ای نسبت به ایران در پیش گرفته‌اند.

آقای نتانياهو چندين بار در جريان مبارزات انتخاباتی خود تکرار کرد که وی ايران مسلح به تسليحات هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد. او در يکی از اين سخنرانی‌های انتخاباتی خود گفته بود «من قول می‌دهم که در صورت انتخاب، ايران به تسليحات هسته‌ای و همه آن چيزهايی که برای ساخت بمب لازم است، دست نخواهد يافت».

جو بايدن با اظهارات موجز خود در مصاحبه با سی‌ان‌ان، بالاترين مقام رسمی دولت آمريکا است که نسبت به حمله نظامی به ايران، به دولت اسرائيل هشدار می‌دهد.

آقای بايدن گفت: «من باور ندارم که آقای نتانياهو، نخست وزير، دست به چنين کاری بزند. من فکر می‌کنم که چنين کاری تنها يک اقدام نسنجيده خواهد بود. بنا بر اين نگرانی من در اين باره فرقی با آنچه يک سال پيش در سر داشتم ندارد».

با وجود اين بسياری از مقام‌های آمريکايی اعتقاد دارند که دولت اسرائيل در اظهارات خود بسيار جدی است. ژنرال ديويد پترائوس فرمانده نيروهای آمريکايی در خاورميانه هفته گذشته خطاب نمايندگان سنا گفت که دولت اسرائيل ممکن است «به حدی تهديد وجود سلاح هسته‌ای در دست ايران را جدی بگيرد که برای از بين بردن يا ايجاد تأخير در برنامه هسته‌ای آن کشور، دست به اقدام نظامی پيشگيرانه بزند.»

ديگر مقام‌های آمريکايی در گذشته بارها بر اين نکته تأکيد داشته‌اند که ترجيح می‌دهند اسرائيل عليه ايران دست به حمله نزند، از جمله درياسالار مايکل مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا که پيشتر گفته بود «منطقه خاورميانه منطقه‌ای بسيار بی‌ثبات است، قطعاً کسی نمی‌خواهد که اين منطقه بی‌ثبات‌تر از اين بشود.»

دولت اسرائيل بارها ايران را به عنوان بزرگ‌ترين تهديد برای موجودیت خود خوانده، و برنامه هسته‌ای ايران و بسط و توسعه موشک‌های دوربرد را نيز در اين چارچوب می‌بيند.

ايران هميشه هر گونه تلاشی برای ساخت سلاح هسته‌ای را انکار کرده و می‌گويد هدف از برنامه هسته‌ای‌اش ساخت سوخت نيروگاهی برای مصارف صلح‌آميز است.
XS
SM
MD
LG