لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

معاون شورای امنیت ملی افغانستان ترور شد


 نيروهای آمريکايی محل انفجار روز چهارشنبه را به محاصره درآوردند
نيروهای آمريکايی محل انفجار روز چهارشنبه را به محاصره درآوردند
در يک انفجار انتحاری در ولايت لَغمان، عبدالله لغمانی،‌ معاون شورای امنیت ملی افغانستان، و دست‌کم ۲۲ نفر ديگر کشته شدند.

اين انفجار در شهر «مهترلام» در ولايت لغمان در شرق کابل صورت گرفت و فرد بمب‌گذار خود را به ميان مقام‌های دولتی که در حال ترک مسجد بودند رساند و جليقه انفجاری خود را منفجر کرد.

علاوه بر عبدالله لغمانی دو مقام ارشد اين ولايت نيز در میان کشته‌شدگان هستند.

ذبيح‌الله مجاهد، يکی از سخنگويان طالبان، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته که هدف فرد بمب‌گذار، شخص عبدالله لغمانی بوده است. به گفته وی دکتر لَغمانی پيشتر مسئول سرويس اطلاعاتی ولايت قندهار بوده و سهم زياد در سرکوب نيروهای طالبان داشته است.

لطف‌الله مشعل، والی ولايت لغمان، ضمن تأييد کشته شدن قائم مقام شورای امنيت ملی افغانستان، در يک نشست خبری اظهار داشت که دست‌کم ۲۲ نفر ديگر در اين حادثه کشته شدند که سه نفر از آنها زن بودند. اين حادثه ۳۵ زخمی نيز بر جای گذاشت.

اين دومين حمله عليه مقام‌های شورای امنيت ملی افغانستان در چند روز اخير است. روز چهارشنبه جسد بدار آويخته شده يک مأمور اطلاعاتی اين شورا در بيرون شهر بغلان پيدا شد. وی پیشتر در ولايت کندوز توسط افراد ناشناس ربوده شده بود.

به نوشته روزنامه نيويورک تايمز ترور هایی از این دست که شخصيت‌های برجسته اطلاعاتی را هدف قرار داده نشان از قدرت عملياتی طالبان و نيز عدم امنيت حتی در بين نيروهای نظامی و امنيتی افغانستان است. این همه در حالی است که حملاتی از این دست در ولاياتی انجام می‌گیرد که طالبان نفوذ زيادی در آنان ندارند.

حمله انتحاری روز چهارشنبه که نشانی است بر توانايی طالبان در اجرای عمليات پيچيده و هدفمند، آخرين حلقه از رشته عملياتی به شمار می‌رود که گروه طالبان از چند هفته مانده به انتخابات افغانستان با هدف ناامن ساختن کشور، آغاز کرد.

انتخابات افغانستان ۲۹ مرداد برگزار شد و هر چند نتايج نهايی آن هنوز اعلام نشده اما گفته می‌شود که مشارکت نه چندان بالای مردم افغانستان در اين انتخابات تهديدی عليه مشروعيت و نيز دولت برآمده از آن محسوب خواهد شد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، با صدور بیانیه‌ای این حمله انتحاری و ترور عبدالله لغمانی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «اگر دشمنان افغانستان قصد داشته باشند تا شخصیت های پر تلاش و وطندوست این کشور را از بین ببرند، آنها از قبل باید بدانند که در این هدف کثیف خود ناکام‌اند چون افغانستان شخصیت‌های ملی، پرتلاش و وطندوست زیاد دارد.»
XS
SM
MD
LG