لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

انفجار بمب در بازار بغداد ۱۰ قربانی گرفت


 بازار الرشيد بغداد، چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸
بازار الرشيد بغداد، چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸
انفجار صبح چهارشنبه در بازار شلوغی در جنوب بغداد دست کم ۱۰ کشته و ۳۰ زخمی بر جای گذاشت.

وانت بمب‌گذاری شده در محله «دوره» در جنوب بغداد، در ساعتی از صبح منفجر شد که بازار «الرشيد» مملو از مشتريانی بود که برای خريد عمده ميوه و تره‌بار، در حال تردد بودند.

محله «دوره» محله عمدتاً سنی‌نشين بغداد است که در سال‌ ۱۳۸۶ صحنه درگيری و خشونت‌های مرگبار فرقه‌ای بود.

کارگران در بازار «الرشيد» به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که پيش از وقوع انفجار مردی وانت بمب‌گذاری شده را در گوشه‌ای پارک کرد و چند لحظه پس از دور شدن از آن، وانت با صدای مهيبی منفجر شد.

روز دوشنبه نيز دو خودروی بمبگذاری شده در محل پارکينگ عمومی در نزديکی وزارت نفت عراق منفجر شد. در اين انفجار هم چهار نفر کشته و هفت نفر از جمله دو مأمور پليس زخمی شدند.

در طول يک ماه گذشته، يعنی از پانزدهم فروردين به اين سو ۳۵۵ نفر در دور تازه خشونت‌ها کشته شده‌اند. تشديد خشونت‌ها در هفته‌های اخير نگرانی‌هايی را در مورد شروع مجدد ناآرامی‌ها برانگيخته است.

اين همه در حالی است که مطابق توافق حاصل بين دولت‌ عراق و ارتش آمريکا، نيروهای نظامی آمريکايی قرار است تا نهم تيرماه از تمام مناطق شهری عراق خارج شده و تمام مسئوليت امنيتی و انتظامی خود را به نيروهای عراقی واگذار کنند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، اين هفته اعلام کرد که دولت عراق به تاريخ‌های مقرر شده در توافقنامه خود با ارتش آمريکا برای خروج نيروهای اين کشور از شهرهای عراق پای‌بند بوده و متعهد خواهد ماند.
XS
SM
MD
LG