لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

«مشکلات بانکی مانع تکميل نيروگاه بوشهر»


نمای کلی از نیروگاه هسته‌ای بوشهر
نمای کلی از نیروگاه هسته‌ای بوشهر
خبرگزاری روسی ريانووستی به نقل رئيس شرکت ساختمانی سازنده نيروگاه بوشهر گزارش می‌دهد که مشکلات بانکی، کار تکميل نيروگاه بوشهر را با مشکل مواجه ساخته و اين شرکت در تلاش است تا تغييری در نحوه تأمين بودجه اين طرح صورت دهد.

«دان بلنکی»، رئيس شرکت دولتی «اتم‌ستروی‌اکسپورت» نامی از بانک‌هايی که مايل به همکاری در اين طرح نيستند به ميان نياورده و تاريخ جديدی نيز برای به راه افتادن نيروگاه اعلام نمی‌کند.

وی در گفتگويی که روز چهارشنبه منتشر شد، می‌گويد: «روند انجام اين کار بسيار دشوار است و لذا به گمان من هنوز نمی‌توان تاريخ دقيقی برای شروع به کار آن اعلام کرد، انجام اين کار هنوز زود است.»

آقای بلنکی همچنين اضافه کرد که «مشکلات پيش آمده بيشتر مشکلات فنی است و ربطی به طرف ايرانی قرارداد ندارد.»

پرويز فتاح، وزير نيرو، در تاريخ ۱۷ فروردين ماه سال جاری اعلام کرد که «نيروگاه بوشهر با ظرفيت ۵۰۰ مگاوات در تابستان امسال وارد مدار خواهد شد.»

ايران بيش از يک ميليارد دلار برای ساخت نيروگاه آب سبک بوشهر هزينه کرده است و مهندسان روسی راه‌اندازی آزمايشی نيروگاه را با موفقيت به انجام رسانده‌اند. تاکنون چندين بار زمان آغاز به کار نيروگاه بوشهر به تأخير افتاده که در پاره‌ای از اوقات عدم پرداخت به موقع ديون ايران به روسيه عامل و علت آن اعلام شده است.

ایران و روسیه در سال ۱۹۹۵ میلادی بر سر تکمیل نیروگاه بوشهر به توافق رسیدند. روسیه طی قراردادی -که هم‌اکنون ارزش آن در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود- در سال ۱۹۹۸ تکمیل نیروگاه آب سبک بوشهر را آغاز کرد.

پیش از روس‌ها، شرکت آلمانی زیمنس در سال ۱۹۷۵ با ایران برای ساخت دو رآکتور اتمی قرارداد بسته بود که با تغییر رژیم در ایران، این شرکت در سال ۱۹۷۹ در نهایت از ایران خارج شد.

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند؛ اما بهره‌برداری این نیروگاه تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.

از ماه دسامبر ۲۰۰۷ تا ژانویه ۲۰۰۸ روسیه سوخت اورانیوم را به ایران صادر کرد، که هم‌اکنون در بوشهر تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

ایران همچنین توافق کرده است که پسمانده سوخت نیروگاه بوشهر را به روسیه بازگرداند.
XS
SM
MD
LG